Governance in de overheid, het onderwijs en de scholenbouw.


Nieuwe uitdagingen voor het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs

organisatie: Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (AGIOn)

onderzoeker: Geert Leemans

looptijd: 2009-2010

Binnen de Vlaamse overheid is er de laatste jaren een hernieuwde interesse gegroeid voor de inhoudelijke aspecten van het scholenbouwbeleid. Het realiseren van een kwaliteitsvol schoolgebouwenpark is een belangrijke beleidsdoelstelling geworden en vormt ook de kern van de missie en de doelstellingen van het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (AGIOn). Dit artikel bekijkt dit streven vanuit de filosofie van ‘governance’, het ‘New Public Management’ (NPM) en de Vlaamse variant ervan, het ‘Beter Bestuurlijk Beleid’ (BBB). Er wordt beargumenteerd dat de hernieuwde aandacht bij de overheid voor de kwalitatieve uitkomsten van het scholenbouwbeleid inherent is aan de logica van governance en een noodzakelijk antwoord is op de verregaande decentralisering en autonomisering van schoolbesturen op vlak van scholenbouw in Vlaanderen.

De volledig tekst is terug te vinden in:

  • Leemans, G. (2010), Governance in de overheid, het onderwijs en de scholenbouw. Nieuwe uitdagingen voor het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs. Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid, jaargang 2009-2010 / 5.

Een ontwerpversie van de tekst kan u hier terugvinden.