Kunstproject BS 'Sint-Ursula' Laken


Marie-Ange Guilleminot

Kunstproject BS 'Sint-Ursula' Laken Ontwerp schets (vergrote weergave in fotogalerij)
  • Kunstproject BS 'Sint-Ursula' Laken Ontwerp schets
  • Kunstproject BS 'Sint-Ursula' Laken Ontwerp schets opstelling
  • Kunstproject BS 'Sint-Ursula' Laken Ontwerp schets opstelling
  • Kunstproject BS 'Sint-Ursula' Laken Ontwerp schets opstelling
  • Kunstproject BS 'Sint-Ursula' Laken Houtstalen
  • Kunstproject BS 'Sint-Ursula' Laken Vilt "Boek"
  • Kunstproject BS 'Sint-Ursula' Laken Vilt slippers
  • Kunstproject BS 'Sint-Ursula' Laken Vilt slippers
  •  
  • Status:

    Ontwerp

  • Onderwijs type:

    Vrij gesubsidieerd onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Dieudonné Lefèvrestraat 41, 1020 Brussel

  • Opdrachtgever:

    Team Vlaams Bouwmeester

  • Trefwoord:

    Kunst in opdracht, Brede school

  • Verwant project:

    BS 'Sint-Ursula' Laken


De ‘sculpturen’ van Marie-Ange Guilleminot ontstaan altijd als antwoord op een situatie. Ze maakt objecten die bedoeld zijn om een dialoog uit te lokken tussen mensen. Dat proces en deze overdracht zijn belangrijker dan het object zelf.

Guilleminot wil dan ook in de eerste plaats samen met de architecten en het schoolteam nadenken over het gebruik van het nieuwe gebouw. Haar bijdrage zou de vorm kunnen aannemen van een soort ‘meubel-sculptuur’, die met het gebouw kan mee groeien en net als de school zelf voortdurend in ontwikkeling zou zijn. Bij wijze van voorzet bedacht ze een meuble spirale, een polyvalente en beweeglijke ‘kast’ die naar believen in de ruimte kan worden ontvouwd en verschillende vormen kan aannemen. Ze bestaat uit veertien houten elementen, die aan elkaar zijn vastgemaakt met singels en die met behulp van een systeem van kogellagers heel vlot kunnen worden verplaatst en verschoven. Afhankelijk van de gekozen hoogte,zou het object in gesloten toestand ook kunnen dienst doen als een soort sokkel of tafel. Inspiratie vond de kunstenares onder meer in de uiterst functionele en eenvoudige vormgeving van een houten poederdoos uit haar eigen collectie.

Het ontwerp sluit ook aan bij de architectuur van de nieuwe school, die een enigszins spiraalvormig circulatiepatroon kent. De meubel-sulptuur zou kunnen fungeren als boekenkast of voor het opbergen van een aantal (educatieve) objecten, maar zou ook kunnen dienen om de ruimte te organiseren of te compartimenteren.De meuble spirale zou uitgevoerd worden in verschillende soorten hout, als een soort ‘staalkaart’.Bij de keuze van de variëteiten zouden overwegingen inzake milieuvriendelijkheid en duurzaamheid de doorslag geven. Het meubel vereist een stabiele en vlakke, gladde ondergrond.

Naast de meubel-sculptuur ontwierp de kunstenares ook een in grijs vilt uitgevoerd ‘boek’, dat exact de afmetingen heeft van een betonsteen (38,9 x 18,9 x 13,8 cm). In de ‘bladzijden’ van het boek worden zolen voor-gesneden, die door de gebruikers van de ruimte kunnen worden losgemaakt en, middels een eenvoudig knoopsysteem, dienst kunnen doen als slippers. De bedoeling is anderzijds dat deze ‘bouwstenen’ door de kinderen en volwassen gebruikers op allerlei manieren worden ingezet, bijvoorbeeld voor het bouwen van een muur, een labyrint, een hut enzovoort.