Onderzoek recente schoolgebouwen in Europa: een stand van zaken


organisatie: Afdeling Ontwerp- en bouwmethodiek, ASRO, KULeuven, iov Vlaams Bouwmeester

onderzoekers: Herman Neuckermans (coördinatie), Han Vandevyvere, Adinda Van Geystelen, An Heylighen, Lan Hoang Phong

looptijd: 2005-2006

De opdracht voor dit onderzoek is gegeven door de Vlaams Bouwmeester in kader van het DBFM-project. Deze inhaalbeweging in de scholenbouw werd in november 2005 aangekondigd door de Minister van Onderwijs als Vlaanderens eerste grote PPS-project in de scholenbouw. Het voorziet een bedrag van 1 miljard euro voor de bouw van ongeveer 200 nieuwe scholen. In dit project kreeg de Vlaams Bouwmeester de rol van kwaliteitsbewaker toebedeeld.

De Vlaamse Bouwmeester wilde op korte termijn verkennen welke inzichten en ontwikkelingen in de scholenbouw aan de orde waren om de bouwcampagne in Vlaanderen goed voor te bereiden. Het was belangrijk snel een beeld te krijgen van recente goede schoolgebouwen in binnen- en buitenland (Europa) die inspirerend en richtinggevend konden zijn voor Vlaanderen. Er werden twee onderzoeksopdrachten naar voorbeeldprojecten uitbesteed om ‘good-practices’ voor de bouw en de renovatie van scholen voor de toekomst in kaart te brengen.

De blik naar goede voorbeelden in het buitenland werd gerealiseerd door een groep onderzoekers aan de Katholieke Universiteit Leuven onder Prof. Herman Neuckermans. Dit onderzoek leidde tot 5 uitgebreide casestudies van schoolgebouwen in Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Zwitserland. Daarbij werden diverse aspecten van kwaliteit en goed opdrachtgeverschap onderzocht: maatschappelijke inpassing en rol in de stad of de wijk, architecturale vertaling van pedagogische tendensen of typologische ontwikkeling, duurzaam en energiezuinig bouwen, ervaringen met publiek private samenwerking. De resultaten van het onderzoek zijn gebundeld in het onderzoeksrapport.