Basisschool De Bron Sint-Gillis


Lens°Ass Architects

Basisschool De Bron Sint-Gillis (vergrote weergave in fotogalerij)

Foto's: Philippe Van Gelooven

  • Basisschool De Bron Sint-Gillis
  • Basisschool De Bron Sint-Gillis
  • Basisschool De Bron Sint-Gillis
  • Basisschool De Bron Sint-Gillis
  • Basisschool De Bron Sint-Gillis
  • Basisschool De Bron Sint-Gillis
  • Basisschool De Bron Sint-Gillis
  • Basisschool De Bron Sint-Gillis
  • Basisschool De Bron Sint-Gillis
  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    GO! onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Engelandstraat 49-51, 1060 Sint-Gillis

  • Opdrachtgever:

    GO! onderwijs van de Vlaamse Overheid

  • Trefwoord:

    Speelplaats

  • Wedstrijd:

  • Programma:

    3 kleuterklassen, 6 klassen lagere school, eetzaal, polyvalente zaal

  • Oppervlakte:

    1072m2
    buitenaanleg: 397m2

  • Aantal klassen:

    9

  • Realisatiejaar:

    2010


Integratie van een basisschool in de stationsbuurt van Brussel-Zuid

Het gemeenschapsonderwijs wenste het basisonderwijs in Sint-Gillis te reorganiseren. Twee bestaande vestigingen worden gefusioneerd en werden gehuisvest in de nieuwbouw in de Engelandstraat, in de stationsbuurt Brussel Zuid. De nieuwe school biedt onderdak aan een kleuterschool en een lagere school. Er worden ongeveer 50 leerlingen in ondergebracht.

In 2010 leverde Lens°Ass Architecten dit bijzonder interessant schoolgebouw op. Dit gebeurde binnen het kader van de Open Oproep van Vlaams Bouwmeester. De integratie van de school in deze buurt stond centraal voor de ontwerper.

Het gebouw integreert zich ongedwongen in het vormelijke vocabularium van zijn omgeving.

In het straatbeeld neemt het schoolgebouw twee bouwpercelen in. Deze opsplitsing is nog steeds waarneembaar, zowel in de interne structuur en organisatie, als in de gevelgeleding. De langgerekte ramen spelen in op het verticale ritme van de straat. De architectuur is bijzonder compact en ruimtebesparend opgevat om zoveel mogelijk open ruimte te scheppen.

Drie verdiepingsvloeren worden ingevuld met leslokalen. Het gelijkvloers, de ‘bel-étage’, is de verdieping waar een open plan wordt gerealiseerd. Met de inkomhal, de ruimte voor naschoolse opvang, de polyvalente ruimte en het circulatieknooppunt vormt dit het centrum van het gebouw. Op dit niveau wordt bovendien een maximale openheid gecreëerd naar de straat en de speelplaats. Onder de polyvalente ruimte wordt de eetzaal ondergebracht in het ‘souterrain’, gedeeltelijk verzonken onder het maaiveld. Via een grote trap, die tevens gebruikt kan worden als zitplaats of tribune, is de eetzaal ook rechtstreeks toegankelijk van buiten. Het secretariaat en de bijhorende lokalen bevinden zich op de bovenste verdieping.

Het gebouw is niet vrij van symboliek: bladmotieven aan de voorgevel en uitgesproken groene sanitaire bekledingen alluderen op groei en ontwikkeling.

De speelplaats nodigt uit tot spelen. Op enkele noodzakelijke instandhoudingswerken na, wordt het bestaande gebouw achteraan het terrein geheel behouden in de huidige staat. Dit pand functioneert als overdekte buitenruimte. Het wc-huisje in dit bouwvolume herneemt op kleinere schaal het profi el van zijn overdekking.