BO 'De Vlinder' Tielt


Geert Govaert, directeur GLS Tielt

Als ze binnen komen, dan is het toch een wow-effect van amai, dat is hier schoon, ook de kinderen zien het wel zitten als ze hier komen. Wat bijzonder is, dat het een open structuur is, onze school. Je ziet het direct als je binnenkomt. Men ziet de open ruimte, men ziet het hout van de school, dat straalt warmte uit er is ook openheid, men kan eigenlijk iedereen zien lopen de ganse gang rond en dat maakt het toch speciaal, denk ik.

Gino Debruyne, architect

Wij hebben een aantal klassen, therapielokalen en een beperkt terrein, hebben wij de school ontwikkeld rond een binnenplein, waardoor we tonen dat de klas samen hoort, dat er een doorkijk en betrokkenheid is van de kinderen in en rond de klassen en de speelplaats, binnen en buiten, het is ook zo dat de speelplaats ontwikkeld is om die meer te geven dan louter een corridor.

Dat binnenplein teruggekoppeld aan de corridor is eigenlijk een verlengstuk van de klassen, daar kunnen tal van polyvalente activiteiten gebeuren, verlengstukken een soort klassenoverschrijdende activiteiten gebeuren in die gang en er is een grote betrokkenheid op dat binnenplein.

Geert Govaert, directeur GLS Tielt

Wat heel leuk is, … is deze gang. … Het was iets wat ik gezien heb in een bedrijf, gewoon dat alle lokalen achteraan verbonden zijn met een schuifdeur, als je al die schuifdeuren openzet heb je een gang, vanuit de leraarskamer ga je gemakkelijk naar het secretariaat en bureau.

We hadden het geluk dat we naast een school bouwen die het jaar vooraf een nieuwe refter en turnzaal gebouwd heeft, en dus konden we extra middelen gebruiken in ons concept in lokalen die we anders misschien niet hadden kunnen bouwen.

Het is zeker geldbesparend en het maakt dat de mensen samenwerken vanuit de verschillende scholen. Zo is het al gebeurd dat we eenzelfde sportnamiddag gedaan hebben, op die manier heb je weer integratie van kinderen uit het BO met kinderen uit het gewone onderwijs.