Brede scholen Getsewoud Noord & Zuid


Carve

  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Getsewoud Noord, Nieuw Vennep, Haarlemmermeer
    Getsewoud Zuid, Nieuw Vennep,

  • Opdrachtgever:

    gemeente Haarlemmermeer

  • Trefwoord:

    Masterplan, Brede school, Speelplaats

  • Programma:

    Noord: drie schoolpleinen, buitenruimte voor naschoolse opvang, parkeerveld Zuid: drie schoolspeelplaatsen en een openbaar speelterrein

  • Realisatiejaar:

    2006


Innovatie, multifunctionaliteit en duurzaamheid in elke speelomgeving

Vanuit een eigen visie op spelen in de openbare ruimte, werkt Carve met een multidisciplinaire aanpak aan innovatie, multifunctionaliteit en duurzaamheid in elk project. Het uitgangspunt is een (schijnbaar) eenvoudig: “De openbare ruimte is van en voor iedereen. Kinderen moeten hierin veilig kunnen spelen en bewegen.”

Innovatie houdt de constante zoektocht naar verbetering van de speelkwaliteit en diversiteit in de buitenruimte in. Elke locatie en de daarbij horende ruimtelijke en sociale omstandigheden vragen om een specifi eke oplossing. Multifunctionaliteit houdt het ontwerpen in voor verschillende leeftijdsgroepen, elk met hun eigenheid. Dit resulteert in specifi ek voor de situatie ontworpen multifunctionele elementen, die voor verschillende leeftijdsgroepen uitdaging bieden. Duurzaamheid speelt ook een grote rol in elk ontwerp. Dat houdt enerzijds materiaalkeuzes en onderhoudsaspecten in, maar staat vooral door het ontwerpen van meerdere geïntegreerde functies voor diverse gebruikersgroepen. Door integraal te ontwerpen gaat elk (speel)plein langer mee.

De speelplaatsen van Getsewoud Noord en Zuid illustreren deze visie en uitgangspunten op een treffende manier.

Een lange strook met verschillende ‘speelkubussen’

Voor de brede school Getsewoud Noord zijn 3 basisscholen en een naschoolse opvang samengebracht op een zeer smalle strook. Het was zeer moeilijk om voor alle betrokken partijen een aparte evenwaardige buitenruimte te voorzien. Daarom kozen de architecten ervoor om alle buitenruimtes samen te voegen in één lange strook.

Aan de zuidzijde, op het voorplein, zijn verschillende ‘speelkubussen’ in een lange strook geplaatst. Eén speelkubus specifi ek ontworpen voor elke school, als herkenningspunt. Samen met de houten omheining, bakenen de speelkubussen het voorplein af. Voor de kinderen tot 6 jaar zijn er kleinere ‘speelkubussen’ met een zandbak en een glijbaan. Voor de oudere kinderen werden de kubussen dan weer eerder uitgewerkt als zit- en hangplekken. Ze zorgen ook voor de nodige schaduw.

Tussen de ‘speelkubussen’ en de gebouwen is voldoende ruimte voorzien om vrij te bewegen. Elke school beschikt ook over 2 lange ‘picknicktafels’, ideaal om buiten les te geven.

Voor de naschoolse opvang ontwierpen de architecten een gelijkaardige speelkubus met een tribune, hoge platformen, schommels en glijbanen. Aan de noordzijde van het gebouw, op het achterplein, bevindt zich een basketbalterrein en hellingen en richels voor de skaters.

Meer speelruimte door het verbinden van schoolspeelplaats en openbaar speelterrein

Het schoolplein van de brede school Getsewoud Zuid was 5 jaar na de realisatie van de gebouwen aan verandering en vernieuwing toe. De vroegere situatie had enkele grote minpunten: mobiliteitsproblemen bij het brengen en ophalen van de ongeveer 900 kinderen, een gebrek aan ruimte voor de jongere kinderen, de hoge onderhoudskost en speeltuigen die niet gebruikt werden.

Om de grote speelplaatsen aan beide kanten van het gebouw een zekere kleinschaligheid te geven, kozen de architecten ervoor om de pleinen in drie stroken te verdelen, subtiel afgebakend met bomen en banken als informele grens. De kleinere pleinen voor de jongere kinderen zijn lichthellend, met hoogteverschillen tot ongeveer 1 meter, met zandzones en speeltuigen in het midden. Dit creëert een soort ‘microwereld’.

De speelplaatsen voor de oudere kinderen zijn bijna volledig vrij gehouden om voldoende ruimte te laten om vrij te bewegen en allerhande spelen te beoefenen. Aan één kant is er een groot, verticaal speeltuig met een goal, een glijbaan en speelruimte voor zeker 30 kinderen voorzien.

Tijdens het ontwerpproces overtuigden de landschapsarchitecten de gemeente om van deze unieke kans gebruik te maken om het schoolplein en het aangrenzende openbare speelterrein te verbinden. Dit zou de kinderen in deze dichtbebouwde ‘saaie’ buitenwijk een veel grotere speelruimte bieden. Zo zijn er geen strikte grenzen tussen beide pleinen, en beschikt het openbare speelterrein nu over een ruimte voor balspelen, speelheuvels en richels voor skaters.