BS 'De Polyglot' Spiere-Helkijn


Felix-Glorieux, Grimmelprez

BS 'De Polyglot' Spiere-Helkijn exterieur straatkant (vergrote weergave in fotogalerij)

Foto's: A. Fonck

  • BS 'De Polyglot' Spiere-Helkijn exterieur straatkant
  • BS 'De Polyglot' Spiere-Helkijn exterieur speelplaats
  • BS 'De Polyglot' Spiere-Helkijn interieur gang met natuurlijk licht
  • BS 'De Polyglot' Spiere-Helkijn refter in staalstructuur
  • BS 'De Polyglot' Spiere-Helkijn naam van de school in metaal op houten drager
  • BS 'De Polyglot' Spiere-Helkijn plattegrond
  •  
  •  
  •  
  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    GO! onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Oudenaardseweg 75, 8587 Spiere-Helkijn

  • Opdrachtgever:

    Gemeenschapsonderwijs, scholengroep 21

  • Wedstrijd:

    Selectieprocedure Vlaams Bouwmeester

  • Programma:

    klaslokalen, sanitair, administratie, refter, keuken en polyvalente zaal

  • Oppervlakte:

    1749m2

  • Aantal klassen:

    14 klassen


Sobere uitbreiding tot een samenhangende schoolsite

Op de grens tussen de deelgemeenten Spiere en Helkijn ligt een dienstencampus omgeven door een prachtig, golvend landschap. De publieke gebouwen zijn als vrijstaande constructies opgevat en hebben zeer uiteenlopende architecturale vormen. Ze werden bovendien als solitaire elementen zonder relatie met elkaar ontwikkeld en op deze grasvlakte neergepoot. De gemeentelijke basisschool maakt deel uit van deze site en diende uitgebreid te worden.

In plaats van aan de verzameling gebouwen op de site nog een nieuw type toe te voegen, onderkende de ontwerper in het bestaande schoolgebouwtje waardevolle architecturale kenmerken en ging hier van uit voor de uitbreiding. Zo neemt de architectuur van de nieuwbouw de rode baksteen portieken over van het bestaande. Het nieuwe schoolgebouw is zo ingeplant dat het samen met het bestaande één geheel vormt en een relatie aangaat met de omgeving. De schoolgebouwen bakenen een leesbare ruimte af met een speelplaats voor de lagere en een speelplaats voor de kleuters. De gebouwen zijn in een cluster geordend, zoals boerderijgebouwen geschikt zijn rond een erf. Zo krijgt de plek meer identiteit.

Een ander uitgangspunt van dit ontwerp is om zowel op ruimtelijk als bouwkundig en technisch vlak duurzaam te bouwen. De compactheid van de nieuwe schoolvleugel voor de lagere afdeling en de administratie is daarvoor van groot belang. De kleuterklassen worden ondergebracht in het bestaande schooltje. Daar waar nodig worden openingen gemaakt tussen de klassen om contact tussen klassen onderling mogelijk te maken.

De plattegrond van de nieuwe klassenvleugel heeft twee bouwlagen en twee trappenhuizen met een deur rechtstreeks naar de speelplaats. Op de verdieping worden telkens twee keer vier klassen gegroepeerd rond een foyer. Op de begane grond is er een derde groep van vier klassen aan de ene zijde en het administratieve gedeelte met het sanitair blok aan de andere zijde gelegen. De beide clusters zijn met een smalle gang verbonden, waarboven een sheddak voor het nodige daglicht zorgt. Via grote glaspartijen in de gang krijgen ook de klassen nog wat extra daglicht binnen. De keuken en refter zijn ondergebracht in een apart bouwvolume. Een grote luifel vormt de verbinding tussen beide gebouwen en fungeert tegelijk als overdekte speelplaats en uitnodigende inkom voor wachtende ouders.