BS 'De Regenboog' Grimbergen
Van Geystelen - Thys architecten - Bureau Bouwtechniek
-
Status:
Realisatie
-
Onderwijs type:
GO! onderwijs
-
Onderwijsniveau:
Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)
-
Adres:
Brusselsesteenweg 99, 1850 Grimbergen
-
Opdrachtgever:
Scholengroep Midden-Brabant
-
Wedstrijd:
Open Oproep 3
-
Programma:
onthaalgedeelte, administratief deel, klaslokalen, bibliotheek - informatheek, leraarskamer, vergaderzaal - tv zaal, berguimtes
-
Oppervlakte:
1600m2
-
Aantal klassen:
15 klassen en 1 polyvalente zaal
Economisch versus subtiel en speels
Het architectenteam had de ambitie een school te bouwen die het waard is heel lang te blijven staan.
De voorstudie voor het nieuwe schoolgebouw in Grimbergen spitste zich toe op de beperkte budgettaire mogelijkheden en de verbruiks- en onderhoudskosten van het gebouw op lange termijn. Het bureau stelde zich tot doel een gebouw te ontwerpen ‘dat klopt’: een gebouw dat zo logisch en rationeel is ontworpen, dat het als het ware ‘niet anders kon zijn’. De wensen en noden van de bouwheer en de gebruikers, de regelgevingen, de context, het budget, de inbreng en het teamwerk van al de betrokken partijen, hebben geleid tot het gerealiseerd gebouw. De architecten hopen dat op die manier het nieuwbouwproject verklaarbaar en bevattelijk kan zijn voor de jonge gebruikers. Het gebouw wordt zo een pedagogisch project.
De school werd ingepast in het randstedelijk weefsel. De gebouwen – vnl. woningen – in de buurt hebben een duidelijke ‘voorkant’ aan de straat – een gevel met een deur en raamopeningen, grenzend aan de publieke ruimte – en een achtergevel die zich opent naar de tuin toe (de private ruimte). Ook de nieuwe school heeft een straatkant (speelplaats) en een tuinkant. Aan de tuinkant, waar de leerlingen en leerkrachten klastuintjes zullen aanleggen, worden de klassen visueel verlengd met terrassen, waarop bloemen en planten kunnen zorgen voor een huiselijke sfeer. De gevel is volledig beglaasd en een luifel zorgt voor natuurlijke zonwering.
Het gebouw zelf is eenvoudig opgebouwd: men komt binnen in een polyvalente ruimte, die deels dubbelhoog is. Uit deze ruimte vertrekt een gang met aan beide zijde klassen en een open trap naar de verdieping die een zelfde opbouw heeft. Er is er heel ‘neutraal’ gebouw gerealiseerd, dat een kader kan bieden voor een vrije invulling. Binnen dit neutrale kader kan het gebouw mee evolueren met de zich wijzigende behoeften van de gebruikers. De lokalen zijn sober, de wanden uit betonsteen zijn grijs gekaleid.
De wand tussen gang en klassen is daarentegen speels vormgegeven: hij vormt afwisselend nissen in de gang of in de klassen. Zo ontstaan er ruimtes voor jasjes en boekentassen, nissen met deuren, nissen met een spoelbakje, beglaasde stukken die als het ware een vitrine vormen tussen klas en gang, ... De koepels in het plafond zijn beglaasd met verschillende kleuren en zorgen voor extra differentiatie in de gang, wat ook oriënterend werkt. Ook de kastenwanden in de klassen zijn veelkleurig.
Het nieuwe gebouw is een eerste fase. De infrastructuurwerken (de speelplaats en de luifel) worden voorlopig niet uitgevoerd. Beide maken echter een belangrijk deel uit van het schoolgebouw en de ruimtelijke beleving ervan.
De kracht van het ontwerp is ook dat in een volgende fase, wanneer de bestaand kleuterklassen dienen gesloopt te worden, er perfect een tweede vleugel aan de polyvalente ruimte kan gebouwd worden.