BS 'De Tuimelaar' De Panne


Lams Van Mieghem architecten tv

  • Status:

    Ontwerp

  • Onderwijs type:

    GO! onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Vereningingstraat 17, 8860 De Panne

  • Opdrachtgever:

    Gemeenschapsonderwijs

  • Wedstrijd:

    Open Oproep 15

  • Programma:

    klaslokalen, turnzaal/polyvalente speelzaal

  • Oppervlakte:

    ca. 1.000m2

  • Aantal klassen:

    9 klassen
    2 kleine klaslokalen


Bouwen aan buitenkamers

De ontwerpers willen met hun ontwerp voor de school een antwoord bieden op de gestelde vraag, maar wensen tegelijk de verborgen kwaliteiten van de site en de gebouwen bloot te leggen en een aanzet te geven tot de verdere ontwikkeling van het volledige bouwblok. Loodrecht op de Verenigingsstraat, aansluitend op een te behouden klassenblok, wordt een nieuw volume voorzien. Een nieuwe ruggegraat van klaslokalen verbindt de turnzaal met de bestaande gebouwen en maakt het mogelijk om diverse buitenruimtes vorm te geven. Het nieuwe volume deelt de buitenruimte van de school op in een grote speelplaats enerzijds en een intiemere zuidgerichte speeltuin anderzijds. De toegang tot de school wordt georganiseerd in de overgang van een voorplein naar de speelplaats, in een overdekte zone die ontstaat door het nieuwe volume op te tillen. Een steeg maakt de aansluiting tussen de Brouwerstraat en het binnengebied.

Het nieuwe klasvolume bestaat voor een groot deel uit twee bouwlagen, en sluit qua bouwhoogte aan op het bestaande gebouw een de straat. Op de verdieping van de nieuwbouw sluiten de nieuwe klaslokalen aan op het bestaand volume: het lager wordt gegroepeerd op één niveau.
Het gelijkvloers bundelt de diverse toegangen in een overdekte buitenruimte. De overgang van straat en voorplein naar speelplaats wordt er georganiseerd. De toegangen, het onthaal, het sanitair, de turnzaal sluiten aan op deze strategische plek. De turnzaal is op deze manier een polyvalente zaal, die perfect naschools kan gebruikt worden, zonder dat de school dient open gesteld te worden. Verder naar de refter toe wordt het opgetild volume een luifel met de toegang tot de kleuterklassen en met een tweede trap naar de verdieping. De drie nieuwe kleuterklassen zitten gelijkvloers aan een gemeenschappelijke gang die de turnzaal, het kleutersanitair, de toegang tot de kleutertuin en de speelplaats op het zuiden verbindt. Schuifwanden maken een grote flexibiliteit mogelijk: klassen onderling verbinden, de gang bij de klassen nemen, klassen rechtstreeks op de buitenruimte betrekken.

De specifieke plaatsing van de nieuwe volumes en de schikking van de verschillende programma’s laten diverse buitenruimtes ontstaan, die elk hun eigen sfeer, gebruik en materialiteit krijgen. Een voorplein en parkje vormen de overgang publiek - school en geven de school een gezicht naar de straat. De kleuterklassen sluiten aan op een intiemere, besloten en groene tuin. Het reftergebouw krijgt een eigen verharde buitenruimte die aansluit op het niveau van het gebouw. De grote rechthoekige speelplaats is verhard, omzoomd met groen en laat als zuivere open plek alle vrijheid van spelen toe.