BS 'De Vlinder' Dilbeek


BULK Architecten

  • Status:

    Ontwerp

  • Onderwijs type:

    GO! onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Kasteelstraat 76, 1700 Dilbeek

  • Opdrachtgever:

    Gemeenschapsonderwijs Scholengroep 9 'Ringscholen'

  • Wedstrijd:

    Open Oproep 16

  • Programma:

    klaslokalen, leraarskamer, polyvalente ruimte

  • Oppervlakte:

    896 m2

  • Aantal klassen:

    7 nieuwe klassen


Symbiose van nieuw en oud

Aan de rand van Dilbeek, omgeven door verkavelingen en sportterreinen, ligt de kleuter- en basisschool ‘De Vlinder’. Zowel wat de architectuur als de configuratie van de schoolgebouwen betreft, is deze site karakteristiek voor de bouwproductie van het staatsonderwijs tijdens de jaren ‘60. De site omvat een hoofdgebouw in betonskelet met twee bouwlagen, een lange trein met gang en klassen aan één zijde, een gelijkvloers gebouw met kleuterklassen en een kleine polyvalente zaal, een paviljoen gebruikt als eetzaal en twee af te breken voorlopige paviljoenen. Deze vrijstaande gebouwen zijn parallel met of dwars op de aanpalende D’Arconatiestraatingeplant. Met de vervangende nieuwbouw van ongeveer 900m², die extra klaslokalen, een polyvalente zaal en lerarenkamer omvat,wil de opdrachtgever een duurzaam en compact gebouw realiseren.

Bulk Architecten kiest er resoluut voor om het gevraagd programma te enten op het huidig hoofdgebouw met zijn heldere structuur,maar bouwfysische tekortkomingen. De voorgestelde optie van de intelligent ‘opgedikte’ balk laat toe om de totale geveloppervlakte en de footprint van het te bouwen programma op de site aanzienlijk te beperken. Energetisch, ecologisch en economisch gezien is dit een meerwaarde. In één omarmende beweging ontstaat een evidente, duurzame oplossing: zowel voor het nieuw als voor het bestaand gebouw; niet enkel voor het gebouwd patrimonium, maar ook voor de site. Het voorstel van Bulk Architecten maakt het bovendien mogelijk om netto ruimtewinst te boeken binnen de globale oppervlaktebegrenzing die de financiële en fysische norm van het gemeenschapsonderwijs oplegt. Deze norm hanteert immers een bruto/nettofactor van 1,4. Dankzij het dubbel gebruik van de bestaande gang ontstaat een ruimtelijke marge om in samenspraakmet de school bijkomend programma te realiseren. Deze ‘kleine jokers’ verlenen het project een zekere generositeit en vergroten de bruikbaarheid van het gebouw op korte en middellange termijn. Andere positieve neveneffecten van de voorgestelde ingreep zijn de interne belevingskwaliteit van het gebouw, de mogelijkheid tot in- en uitbreiding en de structurerende impact op schaal van het terrein. Er ontstaat een duidelijk leesbare structuur met een cluster van klassen, twee gekoppelde polyvalente ruimtes met sanitair en een meer administratief deel. Deze indeling sluit op een logische manier aan bij de huidige verdeling van functies over de site en staat in wisselwerking met de gesuggereerde overzichtelijke verkaveling van de buitenruimte.

Het voorstel van Bulk Architecten illustreert hoe met één welgemikte ingreep een evenwicht gevonden kan worden tussen respect voor het bestaande, duurzaamheid, compactheid en ruimtelijke kwaliteit, en dit op verschillende niveaus. Doordat het project voorde vervangende nieuwbouw ook de kwalitatieve verbetering van het huidig gebouwenpatrimonium betracht, verruimt het de ambities voor andere scholensites met een vergelijkbare problematiek die in de toekomst aangepakt zullen worden.