BS 'De Zilverberk' Halle


awg architecten

BS 'De Zilverberk' Halle (vergrote weergave in fotogalerij)

Foto's: Wim Van Nueten

  • BS 'De Zilverberk' Halle
  • BS 'De Zilverberk' Halle
  • BS 'De Zilverberk' Halle
  • BS 'De Zilverberk' Halle
  • BS 'De Zilverberk' Halle
  • BS 'De Zilverberk' Halle
  • BS 'De Zilverberk' Halle
  • BS 'De Zilverberk' Halle
  • BS 'De Zilverberk' Halle
  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    GO! onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Pastoor Bernaertstraat 28, 1500 Halle

  • Opdrachtgever:

    Scholengroep 9

  • Wedstrijd:

    Open Oproep 3

  • Programma:

    klaslokalen, refter, polyvalente ruimte, mediatheek, slaapklasje

  • Oppervlakte:

    2301m2

  • Aantal klassen:

    13 kleuterklassen en 4 lagere school klassen

  • Realisatiejaar:

    2013


Met structurerende elementen bouwen

Deze bloeiende basisschool is gehuisvest in Halle op een terrein dat grenst aan twee straten. De school beschikt over een definitief gebouw (de lagere school) en enkele voorlopige paviljoenen en containerklassen. Bedoeling is deze te vervangen door een nieuwbouw. Het programma omvat klaslokalen en een polyvalente ruimte, voor een totaal van 2031m².

Door de zorgvuldige positionering van twee nieuwe bouwvolumes probeert het architectenbureau structuur en helderheid te geven aan deze plek.
Samen met het bestaande schoolgebouw maken de nieuwe volumes een gemeenschappelijke, centrale ruimte als heldere, leesbare ruggengraat van deze ‘gemeenschapsschool’. Het plein wordt in de stedenbouwkundige structuur van de locatie gepast; dit gebeurt vanuit de erkenning van het bestaande en de logica van de fasering.

De eigenlijke gebouwen streven helderheid en soberheid na. Een ver doorgedreven structurele logica tackelt de bouwkostenproblematiek en laat ruimte voor de eventuele technische leidingen. De gebouwen vormen intelligente “ruïnes” die door de leerlingen en leerkrachten gebruikt (of misbruikt) kunnen worden. Een sobere architectuur, zowel binnen als buiten, nodigt de kinderen uit hun fantasie te laten spreken en hen het gebouw eigen te laten maken. In plaats van in te zetten op een betuttelend gebouw, is gedacht aan licht, ruimte en lucht. De ontwerpers zijn van mening dat dit meer essentiële elementen zijn in de opvoeding van kinderen dan een gekleurde wand.

Het architectenbureau AWG legde zichzelf op evenveel zorg te besteden aan het weggelaten overbodige, als aan het gebouwde. Wat weggelaten wordt, gebeurt om de economie, om de kwaliteit van het milieu, om reden van makkelijk onderhoud, om de helderheid, het eenvoudig functioneren, om de duurzaamheid, de aanpasbaarheid, om de poëzie, ... Op die manier ontstaat een tijdloos gebouw waar de huidige en toekomstige generaties kinderen steeds een thuis kunnen vinden.