BS 'Forum 't Zand' Utrecht


VenhoevenCS

BS 'Forum 't Zand' Utrecht exterieur bij nacht (vergrote weergave in fotogalerij)

Foto's: Luuk Kramer

  • BS 'Forum 't Zand' Utrecht exterieur bij nacht
  • BS 'Forum 't Zand' Utrecht exterieur
  • BS 'Forum 't Zand' Utrecht exterieur
  • BS 'Forum 't Zand' Utrecht exterieur, detail van oude schouw in contrast met nieuwe school
  • BS 'Forum 't Zand' Utrecht gang
  • BS 'Forum 't Zand' Utrecht grote interieure ruimte met trappen
  • BS 'Forum 't Zand' Utrecht gang
  • BS 'Forum 't Zand' Utrecht gang met wegwijzer tegen de muur
  • BS 'Forum 't Zand' Utrecht sporthal
  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    Gemeentelijk onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Pauwoogvlinder 12-24, 3544 Leidsche Rijn

  • Opdrachtgever:

    Gemeente Utrecht

  • Trefwoord:

    Brede school

  • Programma:

    2 scholen, 2 kinderdagverblijven en naschoolse opvang, aula, vrijetijdscentrum, sporthal, hortus

  • Oppervlakte:

    7100m2

  • Aantal klassen:

    Openbare school: 16
    Montessorischool: 10


Een microkosmos om te leren en te spelen

Het forum ’t Zand is een brede school en bestaat uit een openbare school, een Montessorischool, 2 kinderdagverblijven, naschoolse opvang en een sportzaal. Elke functie heeft een eigen ingang in het complex. De speelpleinen op het dak zijn ook via een buitentrap toegankelijk. Het schoolgebouw is integraal toegankelijk voor elke school via een lift. Na schooltijd worden de collectieve voorzieningen omgevormd tot vrijetijdscentrum voor de buurt. Door dezelfde ruimtes op verschillende tijdstippen door verschillende gebruikers te laten gebruiken en het gebouw zo effi ciënt mogelijk in te delen, bleef er ruimte over voor de realisatie van een hortus met planten en bomen. Samen met de aula en de sportzaal vormt de hortus het multifunctionele hart van het gebouw. Tijdens schooltijd is de hortus een overdekte speelplaats, op andere momenten vormt het een ontmoetingsruimte van het vrijetijdscentrum voor de buurtbewoners.

Deze brede school vormt een belangrijke plek voor de omliggende woonwijk in opbouw en bevindt zich in een fruitboomgaard annex archeologisch park met Romeinse resten, oude serres en bewaard gebleven bakstenen broeikasovens. Om de waardevolle overblijfselen en de omliggende natuur zoveel mogelijk onaangetast te laten werd geopteerd voor een compact gebouw met de speelplaatsen op het dak. De vormgeving van het schoolgebouw is geïnspireerd op een ruimtetuig en verwijst te midden van al deze historische lagen resoluut naar de toekomst. Tegelijk sluit het perfect aan bij de ervaringswereld van kinderen die steeds meer gebaseerd is op fi lm, internet en games. “Het is leuker om naar een raket te gaan dan naar school. En zeker naar een raket die een noodlanding heeft gemaakt in je buurt.”

Beide scholen kregen elk een eigen ruimtelijke identiteit mee. De organisatie van de Montessorischool is gebaseerd op de straat. De ruime lokalen zijn aan weerszijden van een lineaire ruimte geplaatst. Het programma van de openbare basisschool is daarentegen geordend volgens het principe van het binnenhof. Alle klaslokalen zijn rondom een centrale plek gerangschikt. De klaslokalen liggen in beide scholen langs verbrede gangen waar ook kleine informele groepen kunnen verblijven. De circulatieruimte wordt op die manier ook benut als bibliotheek, studie- en computerruimte. De verschillende scholen zijn onderling verbonden door het middendeel met de sportzaal en de aula dat collectief gebruikt wordt.

De school is ervaringsgericht ontworpen en is daardoor niet alleen een educatief gebouw, maar ook een speeltuin. De verbeelding van de kinderen wordt geprikkeld, door de grote verscheidenheid aan ruimtes en de variatie in het interieur. De plekken voor de kinderen zijn afwisselend intiem en grootschalig, collectief en afgezonderd. In De klaslokalen vormen variaties op thema’s als uitzicht, gevelindeling en positionering van constructieve elementen, bijgevolg zijn geen twee lokalen identiek. De klassen voor onder-, midden- en bovenbouw zijn gelijk verdeeld over de gangen zodat de leerlingen over de jaren heen een intellectuele wandeling door het gebouw maken. Het gebouw is in die zin opgevat als een microkosmos waar kinderen spelenderwijs hun grenzen kunnen verkennen.