BS 'Hallfield Infant School' Londen


Caruso St John

  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    Gemeentelijk onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Porchester Gardens, London

  • Opdrachtgever:

    Westminster City Council

  • Programma:

    klaslokalen, sanitair

  • Aantal klassen:

    9 klassen


Harmonische uitbreiding op modernistische schoolsite

Dit project is een uitbreiding bij een waardevol naoorlogs schoolgebouw van de modernistische architect Denys Lasdun. Een cluster van 4 gelijkvloerse gebouwtjes voor de kleuters wordt bijeengehouden door het langgerekte organische gebouw van 2 bouwlagen voor de lagere school. Lasdun gebruikte de analogie van takken, bladeren en vruchten om het circulatiepatroon en het clusteren van ruimtes te beschrijven. Deze school is vooral bijzonder omdat het werd ontworpen op de maat en de perceptie van het kind. Tussen de verschillende gebouwen in staan bomen en struiken waardoor de binnen- en buitenruimte sterk op elkaar betrokken worden en er een parkachtige omgeving ontstaat. De uitbreiding van de school moest een complement vormen bij deze uitgebalanceerde en specifi eke compositie en de harmonische relatie tussen de schoolgebouwen en hun omgeving bewaren en versterken.

De uitbreiding bestaat uit 9 nieuwe klaslokalen voor kleuters en lager onderwijs. Deze werden ontworpen voor gevarieerde onderwijsmethodes waarbij zowel les gegeven wordt in groepen van 30 leerlingen als in groepen van 8 leerlingen en waar ook individuele lessen kunnen plaatsvinden. Het nieuwbouwproject bestaat uit aparte gebouwen voor de kleuters en voor de lagere school, die elk aansluiten bij hun eigen deel van de bestaande school. Zo blijven speelplaatsen bewaard en opgesplitst per leeftijd. Het klassenblokje voor de lagere school sluit aan bij de bestaande vleugel van de lagere school aan de oostgrens van het schooldomein en is compact in 2 bouwlagen gestapeld. Het kleuterblokje bestaat uit 3 lokalen en sluit aan de westzijde aan op de gebouwencluster van de kleuterafdeling. Een overdekte pasage verbindt het nieuwe blokje met de andere kleuterpaviljoenen.

Beide gebouwen zoeken een nauwe relatie met de bestaande gebouwen en zijn zorgvuldig op hun schaal afgestemd. Ook naar kleur- en materiaalgebruik past de nieuwbouw zich respectvol in de bestaande omgeving. Beide nieuwe volumes werden zo dicht mogelijk bij de naastgelegen gebouwen ingeplant, zodat de tussenruimtes een gedefi nieerde vorm krijgen en dezelfde intimiteit uitstralen zoals in het oorspronkelijke ontwerp van Lasdun.

De klaslokalen werden in beide volumes spiraalsgewijze gegroepeerd. Elk klaslokaal bevindt zich op een hoek van het gebouw en heeft een wijds uitzicht over het schoolterrein. De gangen zijn zeer breed en bieden extra ruimte voor allerlei activiteiten zoals het organiseren van kleinere werkgroepen buiten het klaslokaal. Deze activiteiten hebben reeds plaats in de hoeken van de circulatieruimtes van de bestaande gebouwen. De grote glaspartijen in de gangen en de beglaasde deuren van de klaslokalen laten een blik toe van de klas naar de gang en naar buiten. Op die manier wordt de ruimte in deze volumes heel open ervaren. Iedereen beschikt over zijn eigen specifi eke ruimte maar is zich ook bewust van het groter geheel van het gebouw en van de school. Dit sociale gegeven was al in het concept van de bestaande school aanwezig en werd door de architecten in de nieuwbouw toegepast en versterkt.