BS 'het Egeltje' Mol & BS ‘t Vestje' Lier


Cuypers & Q

BS het Egeltje Mol  (vergrote weergave in fotogalerij)

Foto's: Tim Van de Velde

  • BS het Egeltje Mol
  • BS het Egeltje Mol
  • BS 'het Egeltje' Mol & BS ‘t Vestje' Lier
  • BS het Egeltje Mol
  • BS het Egeltje Mol
  • BS het Egeltje Mol
  • BS het Egeltje Mol
  • BS het Egeltje Mol
  • BS het Egeltje Mol & BS ‘t Vestje Lier geëxplodeerd zicht
  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    GO! onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Beukenbosstraat 24, 2400 Mol

  • Opdrachtgever:

    Gemeenschapsonderwijs Scholengroep Kla 4 Scholengroep Kempen

  • Wedstrijd:

    Open Oproep 15

  • Programma:

    Mol: klaslokalen, turnzaaal, administratie, polyvalente ruimte, leraarskamer, keuken Lier: klaslokalen, ondersteunende lokalen, polyvalente ruimte , administratie

  • Oppervlakte:

    896m2


Eenzelfde modulair systeem levert totaal verschillende gebouwen op

Voor deze twee basisscholen ontwikkelde het Antwerpse architectenbureau Cuypers & Q een modulaire en compacte gebouwtypologie. Economisch omgaan met oppervlakte is in dit concept hun leuze: er wordt zo weinig mogelijk oppervlakte aan ‘gewone’ circulatieruimte besteed. Raar maar waar, de architecten vonden hun inspiratie in de bestaande paviljoenen. Op beide sites, zowel in Lier als in Mol, werd eenzelfde gebouwtypologie toegepast. Het opzet van deze gebouwen is helder en eenvoudig: een viertal klassen schikken zich rond een gedeelde polyvalente inkomhal. Polyvalentie is hier geen loos woord, want de hal wordt gebruikt als overdekte speelplaats, als gymlokaal, als verlengstuk van de klas en als feestzaaltje. Deze centrale ruimte ontsluit de klassen, het directielokaal, het leraarslokaal en het sanitair. Door dit ruimtelijk concept gebeurt iets magisch: de school heeft geen ruimtelijke hiërarchie en alle lokalen zijn evenwaardig. Door interne ramen ontstaan leuke doorkijkeffecten. De architectuur veroorzaakt een informele omgang tussen leerlingen, leerkrachten, directie en personeel.

De nieuwbouw neemt de bestaande ruimtelijke spontaniteit en rationaliteit over. Ook in het nieuwe concept zijn de ruimtes gelijkwaardig naast elkaar geschikt, rond de polyvalente inkomhal. Een klassieke gang vind je hier niet terug; in de circulatieruimtes kunnen leerlingen vlijtig en ongestoord werken. Om een energiezuinig en onderhoudsvriendelijk gebouw te krijgen wordt het programma waar mogelijk gestapeld. In Mol zijn er twee klassen op het gelijkvloerse verdieping en vijf op de verdieping. In Lier zijn de omstandigheden enigzins anders: aangezien het een school voor bijzonder onderwijs betreft, bevinden zich slechts twee klassen boven. De trap wordt als ruimtelijk element uitgespeeld. Gelegen in een dubbelhoge ruimte, functioneert het als een soort uitkijkplatform. Als terras of buitenklas wordt het platte dak van de gelijkvloerse verdieping kwalitatief ingezet. Ook qua inplanting speelt de nieuwbouw intelligent op de bestaande gebouwen in. Oud en nieuw structureren samen het terrein, bakenen de speelplaats af en omkaderen de toegang tot het terrein.

Het gehanteerde modulaire bouwsysteem laat toe om snel en economisch te bouwen. Dat prefabricatie geen saai of eentonig gebouw moet opleveren, bewijst dit ontwerp. Twee totaal verschillende gebouwen zijn het resultaat van één duidelijk principe. Met een verschillende vormgeving van de geprefabriceerde gevelpanelen krijgt elk gebouw zijn eigen identiteit, afgestemd op de plek en de gebruikers. Hoewel Cuypers & Q binnen de fysische norm nergens overvloedig met ruimte omspringt, zijn de gebouwen toch hartelijk en ontvankelijk. Modulair bouwen als ruimtelijke troef.