BS 'Ibis Freinet' Herentals en BS 'De Vlinder' Lille


Korteknie Stuhlmacher Architecten

  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    GO! onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Berg 10, 2275 Lille
    Heesveld 9, 2200 Herentals

  • Opdrachtgever:

    Gemeenschapsonderwijs Scholengroep ‘Kempen’

  • Wedstrijd:

    Open Oproep 16

  • Programma:

    klaslokalen, leraarskamer en polyvalente ruimte

  • Oppervlakte:

    Lille: 630m2
    Herentals: 497m2

  • Aantal klassen:

    Lille: 5 nieuwe
    Herentals: 3 nieuwe


Een ‘schoolschuur’ vol mogelijkheden

Een site vol bomen en struiken, grote grasvlaktes om in te stoeien en natuur om van te leren. De twee Freinetschooltjes, ‘de Vlindertuin’ in Lille en ‘Ibis Freinet’ in Herentals, bevinden zich in een perfecte leer- en speelomgeving. Enkel de aftandse infrastructuur doorbreekt dit ideale plaatje. Via de selectieprocedure Open Oproep worden diverse architecten gevraagd kwalitatieve en energiezuinige ruimtes te ontwerpen. Het is een zoektocht naar één gebouwtypologie, die een adequaat antwoord voor beide sites vormt.

Het Rotterdamse architectenbureau Korteknie Stuhlmacher ontwerpt een soort ‘schuur’. Het concept oogt op het eerste zicht eenvoudig, maar vloeit voort uit rationele en correcte overwegingen. Het gevraagde programma wordt eenvoudigweg naast elkaar geplaatst, centraal in het gebouw bevindt zich de polyvalente zaal. Grote schuifdeuren verbinden de lokalen en maken tal van samenwerkverbanden mogelijk: kleinschalige hoekenwerk, klassikale opdrachten, klasoverschrijdende projecten. Wanneer alle schuifdeuren geopend zijn, ontstaat één grote ruimte van diverse sferen en mogelijkheden. Schoolarchitectuur als een pedagogisch inzetbaar instrument.
Rationaliteit gaat in dit ontwerp hand in hand met een creatieve interpretatie van de fysisch-financiële norm: door te kiezen voor buitencirculatie - in plaats van een klassiek overdekte circulatiegang - krijgen de klaslokalen maximale afmetingen. In de lente en zomer fungeren de grote schuifdeuren als ‘voordeur’; kinderen stormen rechtstreeks naar buiten via het terras. De overstekende dakrand biedt bij neerslag soelaas en in de koudere periodes vormen de uitstekende volumes een toegangshal. Deze ruimtes fungeren niet enkel als sas, maar zijn tevens berging en sanitaire ruimte voor de twee belendende lokalen. Het zijn keuzes die de klaslokalen ten goede komen: de ruimtes krijgen langs beide zijden rechtstreeks licht en zicht op de omringende natuur. De grote klaslokalen zijn het toneel van diverse sferen: een gordijn maakt een intiemere opsplitsing mogelijk, een vrijgelaten balk biedt de mogelijkheid om een mezzanine aan te brengen, diverse noordelijke dakvensters zorgen voor een bijkomend speels lichtspel, ...

Het relatief compacte gebouw wordt opgetrokken in een houtenbouwsysteem, waarbij de gevels afgewerkt worden met baksteen. Energieverbruik is voor de school een belangrijke parameter; voldoende isolatie, een goede oriëntatie van het gebouw en een doordachte beschaduwing komen hieraan tegemoet. De dakvorm leent zich tot het plaatsen van zonnepanelen.
Een eventuele uitbreiding is bij dit ‘model’ gemakkelijk mogelijk: één of twee klassen kunnen aan de nieuwbouw toegevoegd worden. Wanneer zich een grote nood voordoet, kan er op de site eenvoudig een tweede ‘schoolschuur’ gebouwd worden. Kwalitatief lesplezier gegarandeerd.

Het project werd niet in deze vorm uitgevoerd.