BS 'Poelbos' Jette


Art Basics for Children ABC

BS 'Poelbos' Jette interieur (vergrote weergave in fotogalerij)

Foto's: Art Basics for Children

  • BS 'Poelbos' Jette interieur
  • BS 'Poelbos' Jette interieur
  • BS 'Poelbos' Jette interieur
  • BS 'Poelbos' Jette interieur
  • BS 'Poelbos' Jette interieur
  • BS 'Poelbos' Jette interieur
  • BS 'Poelbos' Jette interieur
  •  
  •  
  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    Gemeentelijk onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Laarbeeklaan 110, 1090 Jette

  • Opdrachtgever:

    Gemeente Jette


De ideale klas

In het kader van haar onderzoeksproject naar architectuur en vormgeving van schoolgebouwen en leeromgevingen realiseerde ART BASICS for CHILDREN vzw, een Brusselse kunsteducatieve organisatie voor kinderen ‘De Ideale Klas’.
Deze multifunctionele leeromgeving kwam tot stand dankzij een intensieve samenwerking tussen Lieve Bruyninkx, de kleuterleidster van de betreffende klas, en Gerhard Jäger, artistiek leider van ART BASICS for CHILDREN.
De klas werd gerealiseerd in de recent gerealiseerde nieuwbouw van School Poelbos, Laarbeeklaan, Jette.

De uitgangspunten, gehanteerde werkvormen, eisen en wensen van de kleuterjuf werden tevoren uitgebreid besproken. Zelfredraamheid is een belangrijk werkprincipe in het klasje van deze vijfjarigen. Het klasgebeuren en de klasorganisatie moest er zoveel mogelijk op gericht zijn dat de kleuters onafhankelijk aan het werk kunnen, zelf hun werkmaterialen vinden, gebruiken en terug opbergen. Om een besef van tijd te creëren wordt er in de klas ook sterk gewerkt met dag- en weekrituelen (zo is er elke dag een gezamenlijk theemomentje op hetzelfde ogenblik, jarigen worden altijd op dezelfde manier gevierd,...). Een dagkalender en een takenbord zijn onmisbare werkinstrumenten in deze klas. Kleuterleidster én kinderen vinden het verder erg belangrijk dat hun gemaakte kunstwerken een mooie plaats krijgen en dat er in de klas ruime mogelijkheden voorzien worden voor vertelmomenten en drama. Ook fi ctiespelen blijven erg belangrijk voor vijfjarige kinderen : ‘kopen’ in de winkel, ‘koken’ in de keuken (en deze keuken werkt ook echt!) en samen ‘eten’ aan een mooi gedekte tafel, het moet allemaal mogelijk zijn in de (beperkte) klasruimte.
Volgende zaken moesten volgens de kleuterleidster zeker in de klas aanwezig zijn: ruimtegevoel, theater/podium/tribune, keuken, orde in het materiaalaanbod en een rustgeverd totaalbeeld.

Het resultaat van de samenwerking tussen kleuterleidster en ABC is een klasje geworden waarin 5 ateliers aanwezig zijn : een computerhoek, een hoek rond cijfers en letters, en hoek voor tekenen en knutselen, een technisch atelier en een hoek voor schilderen, klei en stempelen. Daarnaast is er nog een werkplekje voor de juf, een rond tapijt van diam. 3m (dat kan opgerold worden als de werktafeltjes centraal worden geplaatst), 27 kussentjes en 27 krukjes (nemen minder ruimte in dan stoeltjes).
Het losse meubilair is zodanig ontworpen dat er in een mum van tijd tussen verschillende klasschikkingen kan gewisseld worden: het ene moment werken de kinderen individueel in de ateliers, het volgende moment wordt er per twee aan kleine tafeltjes gewerkt, enkele minuten later is het mogelijk om alle kinderen rond één grote tafel te plaatsen, of gezellig op kussentjes op het ronde tapijt in een kring, tot zelfs een heuse tribune waar de kinderen op verschillende hoogtes kunnen genieten van een vertelmoment, een poppenkast,... De verschillende ateliers en hun materialen, die langs de rand van de klas staan opgesteld, blijven altijd ongewijzigd, wat gemakkelijk en tijdsbesparend werkt. Het geheel is erg functioneel en op maat van het werken in een kleuterklas. Opruimen gebeurt zeer effi ciënt, omdat alles een duidelijke eigen plaats heeft in open, voor de kinderen toegankelijke opbergmogelijkheden, alles op maat van datgene wat erin moet komen.

Interesse in know how over schooldesign en pedagogische ideeën? Contacteer ABC voor een bezoek aan de klas of check hun website www.abc-web.be