BS 'Polderbos' De Pinte


Architettura

BS 'Polderbos' De Pinte toegang school (vergrote weergave in fotogalerij)

Foto's: Jan Kempenaers

  • BS 'Polderbos' De Pinte toegang school
  • BS 'Polderbos' De Pinte gevel
  • BS 'Polderbos' De Pinte zicht vanop de speelplaats
  • BS 'Polderbos' De Pinte interieur klas
  • BS 'Polderbos' De Pinte interieur eetzaal
  • BS 'Polderbos' De Pinte gang
  •  
  •  
  •  
  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    Gemeentelijk onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Polderbos 1, 9840 De Pinte

  • Opdrachtgever:

    Gemeente De Pinte

  • Trefwoord:

    Masterplan

  • Programma:

    klaslokalen, refter, sanitair, polyvalente zaal, administratie, omgevingsaanleg

  • Oppervlakte:

    2.230m2

  • Aantal klassen:

    8 nieuwe klassen


Architectuur als inzet voor pedagogisch project. Verdichting en optimalisatie van ruimtegebruik

De reorganisatie van de site maakt het schoolterrein leesbaar en identificeerbaar en keert de bestaande fi guur binnenstebuiten. Door het toevoegen van een nieuwe vleugel als scherm tegen het bestaande gebouw wordt een nieuwe gevel aan de school gegeven. Op die manier wordt ook de open ruimte in 2 pleinen opgedeeld; een open speelplaats in U-vorm met uitzicht over een parkje, en een voorplein langs de straat. Een sculpturale luifel markeert dit plein als de ingang van de school. De school is verder toegankelijk langs verschillende bestaande en nieuwe toegangen.

De school opent zich naar het landschap. Door de confi guratie van de oude en nieuwe gebouwen ontstaan er zones zonder visuele of fysieke grenzen te stellen. De koer is een open maar afgebakende ruimte. Het resultaat is een compleet nieuwe school met een oude school die plots annex wordt in plaats van hoofdgebouw.
Door het hellend dak van de nieuwbouwvleugel ontstaat in de klassen op de verdieping een duplex als surplusruimte. In de zomer, met open ramen, wordt het vluchtterras een openluchtklas. In de klassen is telkens een trap naar een duplex voorzien, waardoor het klassieke circulatiepatroon van gangen met klassen verrijkt wordt. De trappen en de speelplaats zijn ook langs het terras bereikbaar.

Het administratief gedeelte verhuisde naar de voorkant en het centrum van de school. Via een gang, die de andere circulatiestromen kortsluit, ontstaat er contact met de hele school. Na de verbouwing heeft de school 4 grote zalen die in principe elk een andere functie hebben maar net zo goed onderling inwisselbaar zijn. De refter is het hart van de school en zit rechtstreeks op de toegang waar verschillende circulatiestromen verknopen.

Binnen de grenzen van de fi nanciƫle en fysische normen wordt een maximale transformatie van het bestaande beoogd. Het programma wordt opgesplitst door middel van verschillende ingrepen over de volledige site. Het project is een mix van nieuwbouw, renovatie van het bestaande, vernieuwing van het sanitair en plaatsing van een regenput die werd gekoppeld aan de omgevingsaanleg.
De minimale afwerking maakt het mogelijk om een maximalisatie van de bebouwde oppervlakte te bekomen. De structurele elementen van de nieuwbouw vormen ook de afwerking.