BS 't Kastanjehuis' Kooigem


BRIK ontwerpatelier

  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    Gemeentelijk onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Kooigemplaats 23, 8510 Kooigem

  • Opdrachtgever:

    Stadsbestuur Kortrijk

  • Trefwoord:

    Masterplan, Brede school

  • Wedstrijd:

    Meesterproef

  • Programma:

    masterplan, klaslokalen, buitenaanleg, renovatie bestaande gebouwen,

  • Oppervlakte:

    nieuwbouw: 700m2

  • Aantal klassen:

    9 nieuwe klassen


Nieuwbouw stelt orde op zaken

De basisschool ‘t Kastanjehuis’ speelt samen met het Kooigemse dorpsplein een centrale rol in het gemeenschapsleven. Verschillende openbare diensten, m.n. de gemeentelijke bibliotheek, de dienst bevolking, de politie en de parochiezaal, zijn op dezelfde site als de school ondergebracht. Met alle gevolgen van dien: het verouderde patrimonium kan de stijgende leerlingenpopulatie niet meer herbergen, de gebouwen zijn verouderd en doorheen de jaren hebben de verschillende functies zich op een organische wijze op de site genesteld. Een herorganisatie, renovatie en nieuwbouw dringen zich op.
In 2007 stelt stad Kortrijk, waarvan Kooigem een deelgemeente uit maakt, de vraag aan de deelnemers van de Meesterproef. Deze ‘wedstrijdformule’ tracht jonge, pasafgestudeerde ontwerpers een eerste publieke architectuuropdracht te gunnen. Thijs Verfaillie met zijn BRIK ontwerpatelier komt met een zuiver masterplan op de proppen. De versnipperde structuren krijgen een leesbare en logische plaats op de site.

Het nieuwe masterplan kan gelezen worden als een T, de kleuters krijgen hun nieuwe thuis op een smal uitlopend perceel aan de Dottenijseweg, de nieuwbouw voor de lagere school wordt ingeplant op de huidige speelplaats. Op de kruising van beide stromen bevindt zich het directielokaal, als een centraal ontmoetingspunt, in de gerenoveerde gebouwen. De nieuwe schoolsite leest zich als een levensloop: elke leeftijd heeft er een duidelijk gedefinieerde plek.
In de geest van het masterplan splitst BRIK ontwerpatelier de nieuwe gebouwen voor de kleuters en de lagere school in twee zelfstandige volumes op. Als een puntspiegeling nemen beide volumes elkaars logica en architecturale vorm over, toch komen ze aan de noden van beide gehelen tegemoet. De nieuwe gebouwen hebben een bijna volledig blinde muur, dit lijkt op het eerste zicht een vreemde keuze. Ze zijn echter het gevolg van moeilijke stedenbouwkundige randvoorwaarden, nl. een tuin van de buren aan de lagere school en een garageweg aan de kleuterklassen. Dit stedenbouwkundig ‘euvel’ wordt echter ruimschoots gecompenseerd: de klassen beschikken over grote schuiframen die uitgeven op respectievelijk de speelplaats of de klastuintjes en verticale, uitstekende lichtschachten voorzien de gebouwen van extra natuurlijk en indirect licht. De lichtschachten zijn tevens een knipoog naar de Vlaamse context, een geordende versie van de omringende typische aan- en bijbouwen in het binnengebied. In de lagere schoolklassen voorziet de architect vouwwanden, zodat deze opgesplitst kan worden in 6 kleinere klassen.

Thijs Verfailie bewijst met dit ontwerp de noodzaak en meerwaarde van een ‘totaalconcept’: één architect die het functioneren van de school kent en nadenkt over een coherent ruimtelijk geheel. Bovendien worden de werken zodanig gefaseerd, dat de school kan blijven functioneren tijdens de werf.