BS ‘t Klein Atheneum' Tienen


SSA/XX

Basisschool ‘t Klein Atheneum gevelaanzicht (vergrote weergave in fotogalerij)

Foto's: Jan Kempenaers

  • Basisschool ‘t Klein Atheneum gevelaanzicht
  • BS ‘t Klein Atheneum' Tienen gevel
  • Basisschool ‘t Klein Atheneum buitenaanzicht
  • Basisschool ‘t Klein Atheneum interieur
  • BS ‘t Klein Atheneum' Tienen polyvalente ruimte
  • BS ‘t Klein Atheneum' Tienen gang
  • BS ‘t Klein Atheneum' Tienen gang
  •  
  •  
  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    GO! onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Oude Vestenstraat 12, 3300 Tienen

  • Opdrachtgever:

    IRO gemeenschapsonderwijs

  • Wedstrijd:

    Open Oproep 2

  • Programma:

    Klaslokalen, polyvalente zaal, refter, CLB, garage, buitenaanleg

  • Oppervlakte:

    1.142m2

  • Aantal klassen:

    13 nieuwe klassen

  • Verwant project:

    Kunstproject BS ''t Klein Atheneum' Tienen


Sanering en totaalconcept zorgen voor samenhang

De basisschool ‘t Klein Atheneum in Tienen kampt met een gekende Vlaamse scholenziekte, nl. een veelbewogen bouwgeschiedenis. Verscholen achter een lange gevelrij, is het complex doorheen de decennia uitgegroeid tot een onoverzichtelijk en onsamenhangend geheel. Delen ervan zijn verwaarloosd en onveilig, andere zijn ontoegankelijk voor de hulpdiensten. De koeren zijn een samenraapsel van gebouwresten, bijbouwsel en koterijen, voortijdig afgeblazen projecten, de ondergrondse parking is onbereikbaar en is bijgevolg onbruikbaar, ... De buitenruimte is voornamelijk restgebied.

Via de selectieprocedure Open Oproep worden vijf bureaus met deze heikele context geconfronteerd. Het gevraagde bouwprogramma past gemakkelijk in één gebouw, toch is er hier voornamelijk een totaalvisie nodig. De winnaar van de Open Oproep het Gentse bureau SSA/XX, herorganiseert de site rond twee grote speelpleinen. Hiermee verbeteren de architecten de interne circulatie, wordt de buitenomgeving geoptimaliseerd en wordt de school als entiteit herkenbaar.

Het project respecteert het functionele gebruik van de site, maar stelt de opdeling ruimtelijk scherper. SSA/XX ontdoet de buitenruimte van alle visuele ‘rommel’ en maakt duidelijk herkenbare figuren van deze gebieden. Het vierkant is de speelplaats voor de kleuters, de L-vorm huist de scholieren en de adolescenten. Deze ‘koeren’ zijn geen afgesloten gehelen, maar zijn opgevat als voorpleinen die via doorsteken in de gevelrij contact maken met de straat. Deze ingreep vergroot het fysieke en visuele contact van de buitenwereld en de school.

De buitenruimtes bepalen tevens het interne circuleren van de verschillende gebruikers. Kleuters, scholieren en personeel gebruiken elk hun eigen ‘voordeur’ en eigen traject. Zij ontmoeten elkaar op het centrale aanhechtingspunt van de verschillende vleugels. Dit nieuwe circulatiezwaartepunt valt niet toevallig samen met een bestaande trappenkoker. De hellende speelplaats van de kleuters, wat in eerste instantie een vreemde keuze lijkt, maakt toegang tot de ondergrondse parking mogelijk.

Door enkele aftandse woningen in de gevelrij te slopen, creëert SSA/XX de mogelijkheid om de school een nieuw gezicht te geven. De architectuur breekt de sequentie van woonhuizen en verraadt een duidelijk ander programma. Op die manier krijgt de school een duidelijk gezicht op de Vesten.
SSA/XX schept door enkele ingenieuze ingrepen een duidelijk, eenvoudig en herkenbaar beeld voor de basisschool. Bovendien is het volledige project uitgevoerd in 2 afzonderlijke fases, zodat de school ook tijdens de bouwwerken kon blijven functioneren.