BSBO 'De Bloesem' Sint-Truiden


SVO Paula Van Esch, directrice gemeenschapsonderwijs De Bloesem

Als ik zie hoe tevreden mijn leerkrachten zijn en de kinderen zie glunderen, oh, voor mij is dit de hemel op aarde.

SVO Pieter Meuwissen, VBM architecten

We hebben eigenlijk een masterplan bedacht voor deze site, waarbij we hebben nagedacht over de toekomsten het uitbreiden van deze schoolcampus. Van meet af aan kregen wij de opdracht een gebouw te ontwerpen van 8 klassen, maar we moesten zeker nadenken over een lagere termijnvisie. Dat zij nog een tweede fase konden realiseren van nog eens die grootte van gebouw. De bestaande situatie waren paviljoenen in het park en dat is een uniek gegeven voor een schoolomgeving. En daar hebben we willen op voortborduren.
De latere fase zal geen enkel trappenhuis nog moeten hebben, het is investeren op lange termijn.

SVO Paula Van Esch, directrice gemeenschapsonderwijs De Bloesem

Als u hier bekijkt, hier achteraan, daar heeft men het raam weg te nemen, boven ook een raam en men kan perfecte aansluiting maken met het ander gebouw. Dan loopt de gang door en dat is echt kostenbesparend, alleen twee ramen die eruit moeten.

SVO Pieter Meuwissen, VBM architecten

De gevel zelf is het karakteristieke van het project, dat we met 1 maat van raam gewerkt hebben, geïnspireerd op de bestaande ramen van het internaatsgebouw, maar we zijn die at random gaan plaatsen in de gevel.
Dat geeft de kinderen een schaalverkleining in de perceptie van het gebouw, maar er was gevraagd in de projectdefinitie, naar een repetitie van structurele of decoratieve elementen van het gebouw dat ten goede komt aan de kinderen.

We hebben dat daardoor op deze manier gerealiseerd en bewust die random verdeling gekozen, zodat de kinderen in elke klas een uniek gevelbeeld krijgen en dat werkt de herkenbaarheid voor het kind in de hand. En we hebben ervoor gezorgd dat we geen monotone repetitie krijgen. Want dat is ook een bewuste keuze bij autistische kinderen, dat we de repetitie van een element niet monotoon zouden doen, omdat het het kind afleid.
Wij hebben enerzijds gemetselde wanden als dragende structuur om overspanningen te realiseren, maar we hebben dan de buitengevel, die niet dragend wordt is voorzien als houtskeletbouw. Dat heeft als effect dat we ecologisch aan het werken zijn, want we hebben een nagroeibare grondstof en we kunnen op een beperktere dikte van gevel beter isoleren.
Wij hebben hier de wanden in OSB-platen voorzien, dat heeft een warm effect, maar automatisch kunnen we dat ook gebruiken als prikbord. We kunnen eenvoudig met duimspijkers de tekeningen en zo ophangen.

SVO Paula Van Esch, directrice gemeenschapsonderwijs De Bloesem

Iedere klas heeft een berglokaal wat een luxe is voor onze leerkrachten, kinderen hoeven niet meer in de gang te komen, zij hebben een sanitair in iedere klas. Een luxe, als ik dat vergelijk met waar we vroeger in zaten, eigenlijk waren dat krotten.

SVO Juffrouw Ann Nuytens, klas de Appel

Omdat we dus in thema’s werken, kunnen we dus de verschillende materialen voor de thema’s daar stockeren. En eruithalen wanneer we ze nodig hebben, want we kunnen moeilijk alles in de klas laten staan, anders zijn de kinderen te vlug afgeleid.

En wat ook heel handig is, zijn de toiletten die we delen met de klas hiernaast.
In het begin had ik een beetje schrik van die muren, want die zijn nogal ruw en als daar een kind tegen valt, maar in combinatie met het hout in de klassen vind ik het wel rustgevend.

Achteraan het gebouw loopt het gras dus helemaal door, waar we hopelijk in het voorjaar de kinderen buiten kunnen laten spelen …  Elke klas heeft zo’n achterdeur waar we naar buiten kunnen, maar buiten is het een groot open stuk. … Nu blijft het gewoon gras, maar in de toekomst wordt het een stukje groentetuin.