BSBO Herentals


Stéphane Beel Architecten

Buitenaanzicht na realisatie (vergrote weergave in fotogalerij)

Foto's: Luca Beel

  • Buitenaanzicht na realisatie
  • Buitenaanzicht na realisatie
  • Buitenaanzicht na realisatie
  • BSBO Herentals axiometrie
  • BSBO Herentals beeld naar de patio
  • BSBO Herentals beeld vanuit de patio
  • BSBO Herentals organigram
  • BSBO Herentals conceptschema gebonden gebruik
  •  
  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    GO! onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)
    Buitengewoon Basisonderwijs (BuBaO)

  • Adres:

    Menenstraat 21, 2200 Herentals

  • Opdrachtgever:

    Gemeenschapsonderwijs Scholengroep Kempen

  • Wedstrijd:

    Open Oproep 12

  • Programma:

    klaslokalen, therapielokalen, kinelokaal, computerklas, polyvalente ruimte, sanitair, buitenaanleg

  • Oppervlakte:

    1.224m2

  • Aantal klassen:

    9

  • Realisatiejaar:

    2013


Eenvoud vol ruimtelijke kwaliteit

De school BSBO Herentals, een lagere school voor leerlingen met een licht mentale achterstand (type 1) en leerlingen met gedrags- of sociaal-emotionele problemen (type 3), verhuist van een site in Turnhout naar Herentals. De huidige school voldoet niet meer aan de hedendaagse en specifieke noden van een school voor buitengewoon onderwijs. De ontwerpopgave vergt creatieve krachtinspanningen; een zwaarbeladen programma (min. 9 klassen, polyvalente zaal (200m²), sanitair inclusief doucheruimte, 1 lokaal voor individueel onderwijs, 5 therapielokalen, 1 kine-lokaal, 1 computerklas, lerarenlokaal en administratie) op slechts 900m². Het architectenbureau Stéphane Beel wint de Open Oproep met een kwalitatief en bevattelijk ontwerp, dat niet enkel aan de vragen tegemoet komt, maar zich ook aan de vastgelegde fysisch-financiële norm houdt.Het schoolterrein maakt een interessante tweedeling tussen bebouwd en groen gebied. Langs de noordzijde, in de richting van het centrum van Herentals, bevindt zich de bebouwde zone met de paviljoenen voor het deeltijds onderwijs en de oude kleuterschool. Het voorstel van Beel Architecten versterkt de bestaande structuur: de bebouwde strook wordt vervolledigd; een groene buffer beschermt de site van de ringlaan; een voorplein reguleert de ontsluiting van de site en de achterliggende open ruimte is door enkele eenvoudige ingrepen omgetoverd tot diverse plekken met elk een eigen textuur en karakter.Ook het grondplan van de nieuwe school heeft eenzelfde vanzelfsprekendheid: twee stroken klaslokalen organiseren zich links en rechts van de gemeenschappelijke ruimte en functies. De centrale strook is letterlijk en figuurlijk de spilvan het ontwerp: op een beperkte oppervlakte worden op ingenieuze wijze diverse functies en sferen gecreeërd. Het dubbelhoge ‘hart’ van de school bevat de polyvalente zaal, de kiné-oefenzaal, de ommegang, het technisch blok en een buitenpatio. Door strategisch geplaatste schuifdeuren kunnen deze ruimtes zowel afzonderlijk als één groot geheelfunctioneren. Door het verschuifbare dak kan de patio bovendien een binnen- of buitenklimaat aannemen, wat de kwaliteit en flexibiliteit van de school vergroot. Ook de administratie en therapielokalen krijgen hun plaats in deze ‘spil’; de serie dubbelgestapelde ruimtes vormen tevens de façade van de school.Het schetsontwerp herinterpreteert de karakteristieke elementen van een ‘school’ en vat ze samen in één gebouw; de poort, de klas, buitenruimte, speelruimte... Beel Architecten bewijst dat ook compactheid een aangename belevingswaarde kan bezitten.