Freinetschool 'De Levensboom' Marke


Wittevrongel-Jacques

  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    Vrij gesubsidieerd onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Bruyningstraat 56b, 8510 Marke

  • Opdrachtgever:

    vzw De Levensboom

  • Programma:

    klaslokalen, refter, polyvalente zaal, administratie, documentatiecentrum, vast meubilair, omgevingsaanleg

  • Oppervlakte:

    1850m2

  • Aantal klassen:

    10


Meervoudig ruimtegebruik zowel in binnen- als buitenaanleg

Het gebouw in U-vorm volgt de grenzen van het perceel en wendt zich met neutrale wanden af van de suburbane omgeving. Het administratief gebouw wijkt terug ten opzichte van de toegangsweg waardoor een voorplein ontstaat dat gebruikt wordt voor buitenactiviteiten en het op- en afhalen van de kinderen.

De binnenplaats is het hart van de school en doet dienst als speelplaats, verkeersruimte, theater en ontmoetingsruimte voor ouders, leerkrachten en kinderen en wordt gearticuleerd door een verhoogde houten vloer. Hier wordt de gemeenschapszin het sterkst gearticuleerd. De buitenruimte is gedifferentieerd in 3 zones: de klassieke speelplaats, een voetbalzone begrensd door houten palen en tenslotte een avonturenzone op zachte ondergrond. Elke klas beschikt over een eigen moestuintje tussen de perceelsgrens en de zuidelijke gevel van de school.

De organisatie van het gebouw is afgestemd op de Freinet-pedagogie: coöperatie in plaats van competitie. Bij het ontwerpen werden de wensen en eisen van zowel ouders als directie in rekening gebracht na een aantal participatieve samenkomsten.

Om de oppervlakte van de leslokalen te kunnen maximaliseren, werd intelligent omgegaan met de fysisch-financiële norm. De klasvleugels worden niet bediend door gangen maar hebben 2 aan 2 gemeenschappelijke inkomhalletjes toegankelijk vanop de verhoogde houten vloer. Door het weglaten van gangen was het mogelijk om de klassen ruimer te maken zonder de fysisch-financiële norm te overschrijden. De buitenruimte tussen deze sassen wordt door drie glazen luifels overdekt, waardoor er op de verhoogde houten vloer verschillende ruimtes gecreëerd worden voor buitenklassen. De verschillende klassen zijn onderling verbonden door tussendeuren en tussenruimtes om het contact tussen leerlingen van verschillende groepen te bevorderen.

Een zitput dient als extra groepsruimte voor binnenactiviteiten en is direct verbonden met het klaslokaal van de jongste kleuters om ze meer bewegingsvrijheid te kunnen geven. De polyvalente zaal is langs de zitput gelegen maar heeft ook een aparte toegang waardoor de zaal gemakkelijk voor naschoolse activiteiten gebruikt kan worden (avondopvang, feestzaal, sportzaal voor sportclubs).

De architectuur van de school maakt een veelvuldig en creatief gebruik van de ruimte mogelijk en creëert een sfeer van samenhorigheid. De binnenspeelplaats heeft een cruciale rol in het functioneren van de school.