GBJ 'De Zande' Beernem


Frank Mulier, directeur gemeenschapsinstelling voor bijzondere jeugdzorg “De Zande”

De minderjarigen die hier toekomen reageren: wow is dit gebouw voor ons,mogen wij hier les volgen? Nochtans zijn de meeste jongeren die hier toekomen echt schoolmoe en dankzij dit systeem kunnen wij hen terug lokken, want schoolmoe en leermoe zijn verschillende begrippen.

Een bijzondere keuze is dat er in dit gebouw geen enkele gang voorzien is. Heel eenvoudig principe: een lange rechte gang is als een autostrade en die nodigt uit tot snelheid, dat nodigt uit tot agressie, daarom geen gang. Tweede principe is: een gang is eigenlijk van niemand, niemand neemt daar verantwoordelijkheid voor en in zo’n groot gebouw ligt dat er altijd vervuild bij. Vandaag geen gangen dat je nutteloos energie moet verspillen. Gangen zijn aan de buitenkant.
 
Jo Baecke, architect

Het bijzondere aan dit gebouw is dat het gebouwd is volgens het passief huis concept, … Bij een passiefhuis moet je begrijpen dat het energieverbruik voor verwarming tot veel lager ligt dan bij een klassiek gebouw. We spreken dan voor verwarming over 10 tot 15% van datgene wat er klassiek verbruikt wordt. Voor verlichting kunnen we met 60% van de energiekost kunnen toekomen.

Geert De Bruyn, bureau Cenergie

Het bijzondere aan deze school is dat het energieverbruik slechts 1/10de is van wat ge normaal in zo’n gebouw zou verwachten.  …   Eerst en vooral is er grondig geïsoleerd. We hebben hier isolatiediktes 30 cm in de muren, 40 cm in het dak en ook in de vloeren een dikke 15 cm isolatie. Dus alles is stevig ingepakt en ook de ramen, we gaan seffens eens kijken, zijn niet dubbel, maar driedubbel glas.

Voice over

Maar isoleren, dat kost natuurlijk geld, soms veel geld.

Jo Baecke, architect

Naar bouwkost op zich spreken we al gauw tussen een 15 en 18% specifiek voor dit gebouw hier, extra ten opzichte van een klassiek schoolgebouw bij voorbeeld.

Geert De Bruyn, bureau Cenergie

Door die goede isolatie is onze warmtebehoefte zo sterk gereduceerd, dat onze passieve winsten, bv de mensen die erin werken, de leerlingen die les volgen, de apparaten en de verlichting, die geven allemaal een beetje warmte af en dat noemt men de passieve winsten. Nu is het zo dat die passieve winsten bijna volledig de verliezen kunnen compenseren.

We maken ook gebruik van de passieve zonnewinsten, we zijn nu midden oktober, dat betekent dat we nu de zonnewinsten willen benutten en nu zijn de lamellen zo gekanteld dat we de zon nu binnenlaten. In de zomer gaan we ze omdraaien om de zon te weren, want dan is het vanzelf warm genoeg.

We zien ook dat in het plafond een perforatie zit, dat is doelbewust omdat die nachtelijke koude ventilatiestroom over het valse plafond kan gaan en zo de betonmassa afkoelen en als die goed is afgekoeld  dan kan die overdag veel meer warmte bufferen eer de temp hier oploopt.

Het klopt dat het moeilijker is om een dergelijk gebouw te realiseren, maar ik ben zeker dat in de toekomst nog heel wat scholen dit voorbeeld gaan volgen.