KHK Vorselaar


SVO: Maxime Szyf, Maximal Design

Ik denk dat design belangrijk is voor de mensen, omdat het die meerwaarde creëert, waardoor er iets gaat gebeuren en wat bedoel ik, studenten gingen onder de middag veel de stad in, gingen hier op cafeetjes, misten hier misschien al eens een les door, voor het project, het gebouw in dienst werd genomen, ondertussen hebben ze stoelen moeten bijbestellen, omdat mensen hier langer blijven. Ze vinden het hier gezellig en dat blijkt wel te werken.

SVO: John Maes, departementshoofd KHK-Vorselaar

Als je hier komt mag je niet het gevoel hebben dat je in een school bent, maar als je hier komt dan moet je het gevoel hebben dat je met vrienden samen iets doet waar je ook van leert.
En daarom zijn we vier jaar geleden, hebben we een bouwprogramma opgestart. Een bouwprogramma dat omvatte een ontmoetingsplaats, een cafetaria en een eigentijdse bibliotheek. Wij noemen dat hier een onderwijswerkplaats, omdat dat ook weer typisch is voor een lerarenopleiding.

Die inrichting de laatste fase is eerder toevallig, want eigenlijk hadden we de bedoeling van het zelf in te richten. Klassiek, je laat iets bouwen door een architectengroep, je ontwerpt en dan denk je dan spreek je een aantal meubelleveranciers aan en dat beviel ons niet. Wij kwamen telkens, kwamen wij tot de conclusie dat alle voorstellen erop neerkwamen dat we een stapelplaats van meubelen kregen en dat we geen leefwereld creëerden zoals we die oorspronkelijk bedoeld hadden. En dan zijn we naar een ontwerper gegaan voor de binneninrichting, helemaal in laatste fase. Wij hadden dus een helder functioneel casco, dat boden we aan.

SVO: Maxime Szyf, Maximal Design

De mensen die hier in de Kempen naar deze opleiding komen, die zitten, euh… die voelen soms aan dat de stad soms ver weg is. En om die oase van stedelijkheid binnen te brengen, omdat daar zoveel gebeurt. Zij worden hier, misschien de eerste maal na hun middelbare opleiding, geconfronteerd met heel veel andere zaken en dat moet verder gaan, zij moeten daar uit kunnen leren.

Als je 1 idee, die oase van stedelijkheid, dat opleidingsgebeuren, als je dat op een consequente manier kan doorvoeren, dan wordt het een geheel en dan breng je 1 concept binnen in een gebouw, in de casco die hier aanwezig was.  Ik denk dat het een beetje de kunst van het gezond verstand is, om dat logisch te gaan inbouwen op een consequente manier.
 
SVO: John Maes, departementshoofd KHK-Vorselaar

Het is evident dat we de leraar in de wereld willen plaatsen, weg van de kerktoren. We zitten hier vlakbij de kerktoren, maar eigenlijk willen we ze weg krijgen, dat is onze bedoeling, dat is ook de paradox die hier inzit.
Een stad dat is een netwerk, een netwerk waar mensen verschillende paden, verschillende trajecten gaan en dan dachten wij direct aan een metropool als Londen en dan dachten wij aan dat grondplan van die metro.

SVO: Maxime Szyf, Maximal Design

Zijn we met dat metroplan eigenlijk vertrokken om dat te gaan vertalen naar het volledige gebouw, die signalisatie erin te krijgen, die kleuren erin te krijgen, die vormentaal erin te krijgen, parallel aan hoe je mensen in hun leven, in hun opleiding op weg gaat zetten, hoe zij uiteindelijk leraars moeten worden.

De signalisatie, de metrolijnen, die in de ondergrond van de stad zouden zitten, dus eigenlijk alle funderingen, alle stoelen alle frames van tafels, alle poten hebben die 6 verschillende kleuren en al die verschillende metrolijnen geven een heel mooi kleurcontrast en dat is een heel speels beeld onder een strakke bovenbouw. Uiteindelijk als leraar moet je misschien een beetje strak overkomen ten opzichte van je leerlingen, wat daaronder speelt is alles wat je gaat overbrengen aan uw uiteindelijke studenten en leerlingen.

SVO: John Maes, departementshoofd KHK-Vorselaar

Wij stellen namelijk dat we moeten samenleven met alle culturen en dat zal meer en meer belangrijk worden voor onze studenten die later gaan lesgeven in klassen waar ze een grote diversiteit gaan terugvinden en dat willen we hier ook met de kleuren verbeelden, nl al de stoelen, alle kleuren staan kriskras door elkaar, ik moet niet verder uitleggen wat dat betekent.

SVO: Maxime Szyf, Maximal Design

De visual is een beeld dat we gekozen hebben, uit Vietnam, uit een stad, uit Hochimin-city, waar stedelijkheid iets essentieel is. Dat beeld heb ik op 1 van de reizen zelf getrokken en het is rechtenvrij, en we hebben het afgestaan aan de KHK.

SVO: John Maes, departementshoofd KHK-Vorselaar

We hebben ook een ontmoetingsplaats, hier in de agora en die ontmoetingsplaats hebben we fysiek gecreëerd, dat is hier de rode stip.
Wij hebben die subcultuur van de stad vermaterialiseerd, bij voorbeeld door de graffitiwand. Die is ook weer typisch voor een lerarenopleiding, waar studenten boodschappen opschrijven, vrij… zij kunnen daar dingen op doen en als we dat bord laten schoonvegen door de poetsploeg, binnen 3 dagen staat het terug vol boodschappen geschreven van de studenten.

Wij hebben in een stad ook neonlicht. Het neonlicht hebben we ook in het gebouw binnengebracht, met de skyline van een stad. Eigenlijk kost dat twee keer niks, het is gewoon het idee dat zo rijk is.
Heel de rest van het gebouw is daar dan op geënt. We hebben deze visie van de agora doorgetrokken.

SVO: Maxime Szyf, Maximal Design

De bibliotheek wordt hier genoemd onderwijswerkplaats, dat is een actieve plaats waar de studenten hun werk doen, hun opzoekingswerk.

SVO: John Maes, departementshoofd KHK-Vorselaar

Hier heb je veel meer werkruimte nodig waar ze samen kunnen zitten, want wat moeten zij later doen in de klas, is ook samenwerken. Leren is samenwerken. Dat is een beetje de visie die wij hier zien.

SVO: Rita De Walsche, onderdep-hoofd KHK-Vorselaar
SVO: Maxime Szyf, Maximal Design

 (Rita.) Het verschil of jullie dat niet gedaan hadden of wel heeft dit gebouw een heel andere uitstraling gegeven hier, anders. Allé, doe dit terug weg en je hebt een heel standaard ding. (Maxime) Wel het is heel eigen geworden hé. (Rita) Op heel korte tijd heb jij hier zichtbaar gemaakt. (Maxime) Maar het is fijn om de studenten daar in te zien werken, dat het patine krijgt, dat het wordt gebruikt. (Rita) Ja en dat was van de eerste dag zo, hé. (Rita) Jullie konden het veel beter dan wij voorstellen, dus wij zijn zeer tevreden. (Maxime) Allé, da’s fijn om te horen, bedankt Rita, hehe.