Kleuterschool Dijkstein


Architectenburo OOSTPOOL

Kleuterschool Dijkstein - Sint-Kathelijne-Waver - vooraanzicht (vergrote weergave in fotogalerij)

Foto's: Dries Van den Brance iov Xella-Ytong

  • Kleuterschool Dijkstein - Sint-Kathelijne-Waver - vooraanzicht
  • Kleuterschool Dijkstein - Sint-Kathelijne-Waver - centrale overdekte speelhal
  • Kleuterschool Dijkstein - Sint-Kathelijne-Waver - centrale overdekte speelhal
  • Kleuterschool Dijkstein - Sint-Kathelijne-Waver - overdekte buitenspeelruimte
  • Kleuterschool Dijkstein - Sint-Kathelijne-Waver - overdekte buitenspeelruimte
  • Kleuterschool Dijkstein - Sint-Kathelijne-Waver - buitenzijde klaslokaal
  • Kleuterschool Dijkstein - Sint-Kathelijne-Waver - overdekte waterspeeltafel
  • Kleuterschool Dijkstein - Sint-Kathelijne-Waver - klaslokaal
  •  
  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    Gemeentelijk onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Maanhoeveweg 33, 2860 Sint-Katelijne-Waver

  • Opdrachtgever:

    Gemeentebestuur Sint-Katelijne-Waver

  • Trefwoord:

    Energiezuinig

  • Programma:

    6 klassen, 1 centrale overdekte speelhal, 2 overdekte buitenspeelruimten, 1 leraarskamer, 1 klaslokaal voor leerlingen begeleiding, sanitair

  • Oppervlakte:

    920 m2

  • Aantal klassen:

    6

  • Realisatiejaar:

    2005-2006


Speelse architectuur voor een warm gebouw

De directie en de leerkrachten van de gemeentelijke basisschool Dijkstein wilden met het project voldoende bewegingsruimte aan de kleuters geven en een maximaal contact met de natuur creëren. Deze doelstelling, samen met een beperkt budget, ligt aan de basis van dit architectuurproject.

De klasjes zijn rond een gemeenschappelijke speelhal geschikt, om de overzichtelijkheid voor de kleuters te bevorderen. Elk klasje heeft een eigen overdekte buitenruimte en de speelhal is gericht naar de speelweide. Dit zorgt voor een oriëntatie naar de natuur van elk van de ruimtes. De grote overkoepelende dakvorm zorgt voor extra hoogte in sommige klasjes, waardoor er vertelzoldertjes konden gecreëerd worden.

Op veel vlakken is dit een mooi voorbeeld van een duurzaam schoolgebouw. De combinatie van doordachte inplanting, ruimteplanning en doorgedreven isolatie maken van de school een lage-energie school. De klasjes zijn allemaal zuidelijk georiënteerd. Een overstekende dakrand en een bomenrij voorkomen oververhitting in de zomer. In de winter kan de laagstaande zon tot diep in de klasjes dringen. De dakrand fungeert ook als luifel voor de buitenklassen.

Er werd ruim aandacht besteed aan duurzame materiaalkeuze en minimaal materiaalgebruik. Waar mogelijk werd er voor hout (met FSC–label) geopteerd: de draagstructuur, de ramen en het binnenschrijnwerk. Voor de recuperatie van het regenwater bedacht de architect een boeiende oplossing. Het water loopt via een regenpijp in een waterbak in de buitenklasjes. Op die manier is de waterrecuperatie geïntegreerd in het gebouw en wordt het voor kleuters een educatief instrument. De zuivering van het water van de sanitaire voorzieningen gebeurt in het ecologisch rietveld.

Een schoolgebouw moet echter niet alleen energetisch ‘warm’ zijn, maar ook architecturaal. De architect werkte dit uit in een concept voor ‘warme architectuur’. Het kleur- en materiaalgebruik, akoestiekbeheersing en de speelse vormgeving bieden de leerlingen en de leerkrachten een aangename leer- en werkomgeving. Een houten wandbekleding tot 1m50 en de vloerverwarming dragen bij tot een huiselijke sfeer. De architect koos voor gascellenbeton omdat dit warmer aanvoelt dan gewone beton. Akoestiek was een belangrijk aandachtspunt. De schuine dakvorm en schuine wanden in de speelhal, de zichtbare balken (geluiddoorbrekend) en het gebruik van poreuze materialen zijn enkele van de maatregelen die getroffen werden om de akoestiek te beheersen.

Tijdens het ontwerp- en bouwproces was er ruimte voor de participatie van de eindgebruikers. De architect heeft het ontwerpproces aangevat met een workshop waarin leerkrachten een voorstelling van hun ideale klas mochten maken. Verschillende elementen uit de schetsen van de leerkrachten werden geïntegreerd in het ontwerp. Ook tijdens de werf organiseerde de architect verschillende rondleidingen voor de leerkrachten en de leerlingen. Deze betrokkenheid, op initiatief van de architect, werd enorm gewaardeerd.

Dit inspirerende schoolgebouw wordt ook buiten de schooltijd opengesteld voor kinderen van de school en daarbuiten. Op woensdagnamiddag kunnen zij deelnemen aan speciale muziekklasjes en worden er publieke optredens georganiseerd. Een speelse verwijzing naar deze muzikale activiteiten zijn de ramen in de vorm van muzieknoten.