KTA Dendermonde


Michel Mailliard, adj. Dir. KTA Dendermonde

Een deel van de school waren paviljoenen van de Wereldtentoonstelling, die men voorlopig had gezet, maar die 50 jaar blijven staan zijn. Een ander deel was euh, … een militair hospitaal uit de 19de eeuw. 

Alles was enkel glas, zeer hoge euh… plafonds. De stookkosten waren enorm. De school verslindde minstens 1 tankwagen stookolie per 2 weken. Dus u kunt begrijpen met de huidige prijzen dat dat onhoudbaar wordt.

Herman Jult, BURO II

Er is gekozen geweest om heel compact te bouwen, er wordt hier ook gebouwd op een heel belangrijke historische site met heel veel mooie buitenruimte. En dat compact bouwen heeft niet alleen belang in het energie… euh, het ecologisch aspect ervan, maar ook in het ruimtegebruik van de volledige site.

Voice Over

KTA-Dendermonde wil niet alleen nieuwe gebouwen neerzetten, maar tegelijk alle klassen en ateliers die nu verspreid liggen over Dendermonde, centraliseren op 1 campus. Een financiële operatie die in 1 keer niet te realiseren is. Een masterplan bracht uitkomst. De bouwheren zullen het hele nieuwbouwproject in 3 of 4 fasen uitvoeren, afhankelijk van het beschikbare geld. Omvangrijke en dus dure nieuwbouw wordt zo een haalbare kaart.

Herman Jult, BURO II

De eerste fase is een compact gebouw met een binnentuin, dat heeft iets te maken met de energiehuishouding, met de ventilatie, enz. Het heeft ook iets te maken met de euh, de, euh, euh, zichtbaarheid vanuit de klassen of de gangen naar buiten, we hebben rechtstreeks toetreding van daglicht.

Daarom is de 2de fase eraan vastgemaakt geweest, vanuit dezelfde circulaties, ook opnieuw met een binnentuin. Ge zult zien het gebouw is witgemaakt voor  het licht en de buitenkant is donker gemaakt. Van het bestaande gebouw eerste fase zit, is nu 1 buitenmuur wit en dat is de muur die nadien in de patio terecht komt van fase 1 en 2 samen.

De ateliers en de sporthal die horen eigenlijk in de volgende fase, dus een derde of een 4de fase. Euh, het is natuurlijk een masterplan, het is niet zeker dat die functies, zoals die beschreven geweest zijn, 2 jaar geleden, binnen 5 jaar nog dezelfde functies zullen zijn.  

U zult dat ook zien aan dit gebouw, het gebouw is niet echt, een concreet antwoord op een concrete wens van een concrete gebruiker. Het is eerder een soort ruime jas die hier gegeven wordt, die op een bepaalde manier kan dienst doen voor verschillende gebruikers nadien en die kan opgesplitst, de ruimtes kunnen opgesplitst worden, ze kunnen aangepast worden en dat is waar de directie nu volop ook al mee bezig is. Veel grote ruimtes die erin zitten, die gemaakt worden om afsplitsingen te maken, die worden nu door de school zelf afgesplitst in kleinere ruimten, naargelang hun eigen programma.

U gaat zien, bv, de ramen die erin zitten hebben een eenvormigheid. Dat is ook, dat heeft ook met de prijs te maken. Op de buitengevels zal je zien dat er bepaalde verdelingen in zitten, die ook verwijzen naar de mogelijke binnenverdelingen, die in die ruimtes kunnen komen. Dat is vooraf heel goed bekeken geweest. Er wordt gewerkt op een vaste structuur met een euh, vrij euh, kleine of toch beheersbare overspanning, die ook toelaat om de constructie zelf uit te voeren voor een beperkt bedrag.

Michel Mailliard, adj. Dir. KTA Dendermonde

Wij merken dat wel, de leerlingen zijn hier eigenlijk veel dichter op elkaar dan in de vroegere complexen, maar zij gedragen zich wel veel rustiger, dus de omgeving is absoluut een bepalende factor daarin. Het is nieuw dat dwingt ongetwijfeld respect af, anderzijds vermoed ik dat gebouwen ook een zekere rust uitstralen en dat heeft zijn impact op de leerlingen.

Mijn advies voor een directeur die betrokken is bij de bouw van een nieuwe school is, Probeer zoveel mogelijk uw toekomstplannen ook in de voorbereidingen van de ontwerpen in te steken, want eens de gebouwen er staan kun je uiteraard, zeer weinig nog wijzigen.