Leefschool ’t Zandhofje Zandhoven


A33 Architecten

Leefschool ’t Zandhofje Zandhoven - buitenaanzicht (vergrote weergave in fotogalerij)

Foto's: Michiel De Cleene

  • Leefschool ’t Zandhofje Zandhoven - buitenaanzicht
  • Leefschool ’t Zandhofje Zandhoven - buitenaanzicht
  • Leefschool ’t Zandhofje Zandhoven - buitenaanzicht
  • Leefschool ’t Zandhofje Zandhoven - buitenaanzicht
  • Leefschool ’t Zandhofje Zandhoven - binnenaanzicht
  • Leefschool ’t Zandhofje Zandhoven - binnenaanzicht
  • Leefschool ’t Zandhofje Zandhoven - binnenaanzicht
  • Leefschool ’t Zandhofje Zandhoven - binnenaanzicht
  • Leefschool ’t Zandhofje Zandhoven - binnenaanzicht
  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    GO! onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Liersebaan 51, 2240 Zandhoven

  • Opdrachtgever:

    DBFM Scholen van Morgen

  • Trefwoord:

    DBFM

  • Programma:

    klaslokalen, refter, poyvalente turnzaal, administratieve ruimtes, sanitair, speelplaats

  • Oppervlakte:

    2.232m2

  • Aantal klassen:

    10

  • Realisatiejaar:

    2015


Een passiefbouw voor een milieubewuste school OPEN

Op het prachtige bosrijke domein gelegen in het centrum van Zandhoven, op 300 meter van het dorpsplein, werd een volledige nieuwe school gebouwd voor het basisonderwijs. De school behoort tot scholengroep 3 van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap en was gehuisvest in versleten paviljoenen uit de jaren ’60.

Leefschool ’t Zandhofje volgt een bijzonder pedagogisch project. De kinderen leren samenleven en hun positie in het sociale kader ontdekken. De klassen zijn in leefgroepen ingedeeld, waarin telkens twee leeftijden zijn samengebracht. De school wil een plek zijn waar het kind graag naartoe gaat, waar het zich goed voelt, waar het de nodige positieve aandacht krijgt.

In het kader van milieubewuste opvoeding op school wilde men een voorbeeldrol opnemen en een energetisch verantwoorde nieuwbouw realiseren, met de norm van een passiefhuisstandaard als ambitie. De nieuwbouw van 2.232 m² realiseert die ambitie in een compact gebouw en bereikt een PHP certificaat voor de netto energiebehoefte voor verwarming. Compactheid is niet alleen een goed uitgangspunt voor een zuinig gebouw, maar laat ook maximaal open ruimte vrij. Zo blijft de bosrijke omgeving een belangrijke troef voor deze school.

In de compacte bouw hebben de vier kleuterklassen met hun mezzanine hun plaats langs de hoofdgang, die de ingang met de speelplaats achteraan verbindt. De administratie ligt bij de ingang en de turnzaal en refter liggen centraal en kunnen samengevoegd worden. Ze kunnen als één ruimte open naar de gang gebruikt worden. Aan de tweede gang die een dwarse as vormt, liggen de zes klassen van de lagere school op twee bouwlagen. De weidse schuine daken herbergen onder hun uitlopers de overdekte speelplaats en de fietsenstalling.

Tegelijk met het gebouw realiseerde men een voetgangers- en fietsverbinding tussen de Liersebaan en de Oelegembaan over de site van de school. De school telt 220 leerlingen, 88 in de kleuterafdeling en 132 leerlingen in het lager onderwijs. Hoe meer de kinderen te voet of met de fiets gebracht en opgehaald worden, hoe minder de auto wordt gebruikt, hoe minder gevaarlijk de schoolomgeving is. De basisschool is de ideale plek om de vicieuze cirkel te doorbreken naar minder autoafhankelijkheid. Onze gebouwen isoleren is als klimaatmaatregel immers onvoldoende. De wandeling of het ritje met de fiets naar school spaart niet alleen het milieu, maar is ook een belangrijk leermoment voor het kind op weg naar zelfstandigheid. Het leren begint niet pas aan de schoolpoort. De schoolweg op zich is een zeer waardevol deel van de ontwikkeling. Het recht op leren begint eigenlijk al aan de huisdeur.