MPI/SBSO Sint-Niklaas


Jan Maenhout

  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    GO! onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Buitengewoon Basisonderwijs (BuBaO)
    Buitengewoon Secundair onderwijs (BuSO)

  • Adres:

    Eekhoornstraat 1, 9100 Sint-Niklaas

  • Opdrachtgever:

    Gemeenschapsonderwijs Scholengroep 17

  • Wedstrijd:

    Open Oproep 1

  • Programma:

    klassenvleugel voor kinderen met autisme van lager en secundair, sanitair, polyvalente ruimte, administratie, omgevingsaanleg

  • Oppervlakte:

    1600m2

  • Aantal klassen:

    11 klassen


Specifieke aangepastheid aan gebruikers

Op de site vormt de heterogene verzameling van aanwezige gebouwen een sterk contrast met de groene parkomgeving. De toegang van deze school voor autistische kinderen ligt niet langs de straat maar is centraal op het terrein gelegen, in relatie met het internaat en de bushalte, en evenwijdig met de bestaande beukendreef.

Het gebouw is ontworpen als een schil met uithollingen. Door middel van kleine openingen in de gebouwde omhulling rond het gebouw en zachte groene taluds wordt het contact met de buitenwereld gedoseerd. Elke vorm van afleiding brengt deze leerlingen met autisme uit evenwicht. Het resultaat is een in zichzelf gekeerd patiogebouw met grote openingen naar de hemel. Ook het daglicht wordt gefilterd door middel van matglazen raamvlakken en bovenlichten.

Het SBSO en het MPI functioneren als afzonderlijke entiteiten. De lagere en middelbare afdeling worden opgesplitst met elk een aparte ontsluitingsgang voor de visueel en auditief afgescheiden klasruimtes en met elk een eigen patio als speelplaats. Elke klas heeft via een groot schuifraam rechtstreeks toegang tot de speelplaats. Het administratief gedeelte ligt op de verdieping en toont zich aan de omgeving. Door middel van kleur- en materiaalgebruik worden de verschillende volumes herkenbaar gemaakt vanuit de circulatiezone om het schoolleven sterker te structureren.

De eigenheid van de leerlingen en hoe zij omgaan met hun leefwereld spreekt uit de architectuur en de organisatie van het gebouw. Het gebouw schermt zijn bewoners af van de buitenwereld, maar laat hen op een afgewogen manier contacten leggen.