PC Basisschool Prinsehaghe Den Haag.


Geurst & Schulze architecten

PC Basisschool Prinsehaghe Den Haag. (vergrote weergave in fotogalerij)

Foto's: Mirjam Madiol en Christian Richters

  • PC Basisschool Prinsehaghe Den Haag.
  • PC Basisschool Prinsehaghe Den Haag.
  • PC Basisschool Prinsehaghe Den Haag.
  • PC Basisschool Prinsehaghe Den Haag.
  • PC Basisschool Prinsehaghe Den Haag.
  • PC Basisschool Prinsehaghe Den Haag.
  • PC Basisschool Prinsehaghe Den Haag.
  • PC Basisschool Prinsehaghe Den Haag.
  • PC Basisschool Prinsehaghe Den Haag.
  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    Vrij gesubsidieerd onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Opdrachtgever:

    Stichting Christelijk Onderwijs Haaglanden

  • Aantal klassen:

    13

  • Realisatiejaar:

    2003-2004


Een nieuw schooltype, compact en toch overzichtelijk.

In de binnenstad van Den Haag bouwde de Stichting Christelijk Onderwijs Haaglanden in 2003-2004 een basisschool met 13 klassen die in 2006 met de Nederlandse scholenbouwprijs werd bekroond. De beperkte open ruimte inpandig in een bouwblok dwong de school in een zeer compact bouwvolume. Alleen zo bleef er voldoende speelruimte en een goede afstand tot de achtergevels van de gebouwen aan de rand van het bouwblok. Het bakstenen balkvolume telt drie bouwlagen en aan de korte gevel met de ingang wordt het gebouw gearticuleerd met een kop door het iets hogere volume van de gymzaal op de bovenste verdieping. Een dergelijk compact en sober bouwvolume beperkt de bouwkost en de onderhoudskost van de gevels, maar is tegelijk gunstig voor het energieverbruik.
Het schoolgebouw is een massieve constructie, maar de structuur werd wel intelligent bedacht om de plattegronden toch een grote flexibiliteit te geven voor veranderingen in de toekomst. De massieve gevels dragen de structuur samen met twee langse draagmuren in het interieur Deze delen de rechthoekige plattegrond op in drie zones van 7,20 meter breed. In de zones aan de gevels zijn de klassen gesitueerd, die door de flexibele wanden kunnen worden samengevoegd tot grotere ruimten. De centrale ruimte is open over de hele hoogte en wordt verlicht via koepels in het dak. In de hal bevinden zich ook de trappen die in één lengte doorgaan van beneden tot boven. Door deze ruimte staat alles met elkaar in verbinding en krijgt men met één blik een goed overzicht op het hele schoolgebeuren. Het geeft de school een sterk gevoel van samenhorigheid.
Het gebouw omvat twee ruimtes voor de naschoolse opvang. Die zijn via een tweede toegang in de zijgevel en een tweede trappenhuis bereikbaar. Via deze trap en inkom kan men ook de gymzaal op de bovenste verdieping voor het naschools gebruik toegankelijk maken. Ook aan de andere zijde van het gebouw zit nog een brandveilig derde trappenhuis. Het gebouw heeft geen lift, wat naar huidige normen van toegankelijkheid wel een nadeel is. Aan de hoofdingang bevindt zich in de zijbeuk nog een open speellokaal. Dit vormt samen met de centrale hal een interessante plek voor ontmoeting, feest, theater en spel. De sanitaire voorzieningen zijn gekoppeld aan de centrale hal en gespreid over de verschillende bouwlagen. Boven de inkom en onder de gymzaal is nog een grote ruimte, die eigenlijk ongevraagd in het gebouw paste. Voor deze multifunctionele ruimte met bibliotheek werd als een kunsttoepassing bijzonder meubilair gerealiseerd naar ontwerp van Marieke Van Diemen.
Bij een compact gebouw moet men noodzakelijkerwijs keuzes maken. Welke ruimten komen op de begane grond? Hier koos men voor zes klaslokalen voor de kleinste leerlingen op het gelijkvloers en vindt men de directie en het lerarenlokaal op de bovenste verdieping. Op de eerste verdieping zijn er nog vijf klaslokalen voor de grotere kinderen en op de tweede verdieping twee klassen voor de oudste leerlingen. Op die manier is de leiding van de school wat minder aanspreekbaar, maar wordt het trappenlopen in de pauzes voor de kinderen zoveel mogelijk beperkt.