Sint-Franciscuscollege Heusden-Zolder


STRAMIEN

Sint-Franciscuscollege Heusden-Zolder - buitenaanzicht (vergrote weergave in fotogalerij)

Foto's: Stramien

  • Sint-Franciscuscollege Heusden-Zolder - buitenaanzicht
  • Sint-Franciscuscollege Heusden-Zolder - buitenaanzicht
  • Sint-Franciscuscollege Heusden-Zolder - buitenaanzicht
  • Sint-Franciscuscollege Heusden-Zolder - buitenaanzicht
  • Sint-Franciscuscollege Heusden-Zolder - binnenaanzicht
  • Sint-Franciscuscollege Heusden-Zolder - binnenaanzicht
  • Sint-Franciscuscollege Heusden-Zolder - binnenaanzicht
  • Sint-Franciscuscollege Heusden-Zolder - plan
  •  
  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    Vrij gesubsidieerd onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Algemeen secundair onderwijs (ASO)
    Technisch secundair onderwijs (TSO)
    Beroepssecundair onderwijs (BSO)

  • Adres:

    Minderbroederstraat 11, 3550 Heusden-Zolder

  • Opdrachtgever:

    DBFM Scholen van Morgen

  • Trefwoord:

    DBFM

  • Programma:

    nieuwe sporthal, renovatie oude turnzaal en kapel, renovatie en uitbreiding van het klooster, refter en grootkeuken, theaterzaal, leskeukens, klaslokalen, sanitair, speelplaats

  • Oppervlakte:

    9.771m2

  • Realisatiejaar:

    2016


Renovatie en nieuwbouw herscheppen oude site tot brede campus

Door dit project van Scholen van Morgen konden de middenschool, het ASO, TSO en BSO van het Sint-Franciscuscollege verenigd worden op één campus in de groene wijk Berkenbos. Het bestaande school- en kloostercomplex moest daardoor ineens 600 leerlingen meer kunnen opvangen. Een aanzienlijke uitbreiding met 10.000 m² was noodzakelijk voor een school voor 1600 leerlingen.

Het architectenbureau Stramien zorgde met een doordachte aanpak voor een opwaardering van de volledige campus. Door enkele doelgerichte ingrepen kon de volledige site getransformeerd worden. De samenhang tussen de delen werd versterkt en het groene karakter van de omliggende woonwijk werd voelbaar, doordat de site meer geopend werd. Een centrale nieuwe luifel zorgt voor oriëntatie en verheldert de circulatie dwars over de campus. De nieuwe mediatheek ligt op het centrale punt op deze as.

Volgende ingrepen waren noodzakelijk: de bouw van een nieuw volume met klassenblok en een nieuwe sporthal, de renovatie van de oude turnzaal en kapel en de sloop van een klassenvleugel. De nieuwbouw herbergt onder meer een grootkeuken met alle voorzieningen en een restaurant, een theaterzaal voor 300 toeschouwers en leskeukens met didactisch restaurant en bijbehorende leslokalen. Verder wilde men het oude kloostergebouw van de Paters Minderbroeders ombouwen tot schoolgebouw. De constructie bleek uiteindelijk niet stevig genoeg voor renovatie. Met dezelfde typologie werden nieuwe klassenvleugels rond een binnenhof gebouwd.

Een doordachte schakeling van buitenplekken zorgt voor de nodige variatie op maat van de leerlingen. Bestaande speelplaatsen werden heringericht en nieuwe buitenruimten met een verschillend karakter toegevoegd: een speelbos, een schoolfoyer, een leertuin, een sportplein.

Duurzaamheid betekent ook: kijken naar wat er reeds staat en hoe dit hergebruikt en verbeterd kan worden. Het vervangen kloostergebouw, de compacte nieuwbouw en de nieuwe sportzaal, aansluitend op de oude kapel en de bestaande klassenvleugels, geven samen ruimte en toekomst aan dit college. Tabula rasa maken is geen vereiste om een historisch gegroeide schoolsite tot een aantrekkelijke campus te kneden. Wel moet men de complexiteit en risico’s van een dergelijk transformatieproces aandurven. Dat is in dit Design-Build-Finance-Maintain-programma mogelijk gebleken.