Sint-Jozefinstituut Geel


Architectuurstudio Herman Hertzberger – Studio Plus Architecten TV

Sint-Jozefinstituut Geel - Buitenaanzicht (vergrote weergave in fotogalerij)

Foto's: NOAHH en Ruimtes in Beeld

  • Sint-Jozefinstituut Geel - Buitenaanzicht
  • Sint-Jozefinstituut Geel - Binnenaanzicht
  • Sint-Jozefinstituut Geel - Binnenaanzicht
  • Sint-Jozefinstituut Geel - Buitenaanzicht
  • Sint-Jozefinstituut Geel - Binnenaanzicht
  • Sint-Jozefinstituut Geel - Buitenaanzicht
  • Sint-Jozefinstituut Geel - Buitenaanzicht
  • Sint-Jozefinstituut Geel - Binnenaanzicht
  • Sint-Jozefinstituut Geel - Binnenaanzicht
  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    Vrij gesubsidieerd onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Technisch secundair onderwijs (TSO)

  • Adres:

    Technische Schoolstraat 52, 2440 Geel

  • Opdrachtgever:

    DBFM Scholen van Morgen

  • Trefwoord:

    DBFM

  • Programma:

    wetenschapsklassen, polyvalente ruimte, labo’s en technische werkplaatsklassen, leraarslokalen en burelen

  • Oppervlakte:

    2.800 m²m2

  • Realisatiejaar:

    2017


Een nieuwbouw met klassen, maar ook met ‘sociale ruimte’ voor de school

De Kempense scholengroep Kogeka vzw wilde voor zijn Sint-Jozefsinstituut in Geel een verouderde vleugel van een gebouw uit de zestiger jaren vervangen. De nieuwe bouw huisvest de wetenschapsklassen en labo’s voor de richtingen elektriciteit/elektronica en landbouw/wetenschappen. Het ontwerp realiseert op een intelligente wijze het bouwprogramma én behoudt tegelijk de centrale plek. De nieuwbouw, centraal op het schoolplein, vormt het nieuwe centrum en de ontmoetingsplek van de campus.

Het nieuwe gebouw heeft een eerder gesloten bovenvolume op een vierkante plattegrond. Daarin zijn alle klassen ondergebracht. Dit volume staat op een polyvalente zaal op de begane grond, die rondom beglaasd is. Zo lijkt de bovengebouw te zweven als een dak over het plein en het plein lijkt over te gaan in de binnenruimte van de zaal. De zaal heeft een zeer brede trap die op zijn beurt van binnen naar buiten doorloopt. De trap verbindt het niveau van het plein met de verhoogde begane grond van het oude gebouw. De trap is een trap en een tribune tegelijk, binnen zowel als buiten. In het bovenvolume zijn nog kleine patio’s uitgespaard, die daglicht laten doordringen of trappen in zich opnemen. De zaal en het plein errond is tegelijk pauzeruimte én auditorium voor voorstellingen en feesten.

De ontwerpers maken van een moeilijke, historisch gegroeide ruimtelijke context een aangename plek om te vertoeven, een kloppend hart voor de school. NOAHH, dat zijn oorsprong vindt in het architectenbureau van Herman Hertzberger, realiseert hier diens kenmerkende ‘sociale ruimte’ voor de school. NOAHH voegt daar ook aandacht voor polyvalentie, voor innovatie en voor identiteit aan toe. Dat dit niet alleen kan slagen in volledige nieuwbouwscholen in Nederland, maar ook door deze beperkte toevoeging aan een oude campus in Vlaanderen, is bijzonder waardevol.