Vensterschool 'Koorenspoor' Groningen


DAAD

Vensterschool 'Koorenspoor' Groningen buitenzicht (vergrote weergave in fotogalerij)

Foto's: Christiaan de Bruijne

  • Vensterschool 'Koorenspoor' Groningen buitenzicht
  • Vensterschool 'Koorenspoor' Groningen speelplaats
  • Vensterschool 'Koorenspoor' Groningen inkomgebouw
  • Vensterschool 'Koorenspoor' Groningen gevel
  • Vensterschool 'Koorenspoor' Groningen kindercentrum
  • Vensterschool 'Koorenspoor' Groningen interieur kindercentrum
  •  
  •  
  •  
  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    Gemeentelijk onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Molukkenstraat 1-3, 9715 Groningen

  • Opdrachtgever:

    Gemeente Groningen

  • Trefwoord:

    Brede school

  • Programma:

    school, kinderdagverblijf, inkomgebouw

  • Oppervlakte:

    1.950m2

  • Aantal klassen:

    11


hedendaagse paviljoenstructuur in parkomgeving

De oorspronkelijke Groningerschool werd gebouwd na de tweede wereldoorlog. In de jaren ‘90 werd de school een eerste keer uitgebreid met een hoger bouwdeel. In 2002 moest de school opnieuw worden uitgebreid met een kinderdagverblijf en 11 klaslokalen. Het bouwprogramma werd in drie volumes opgedeeld om het paviljoenachtige karakter van de school in het park te bewaren. De drie volumes zijn gekoppeld aan de bestaande gebouwen. Het entreegebouw aan de school, de nieuwe lokalen aan het gymlokaal en het kindercentrum aan de gemeentewerf. Hierdoor wordt slechts een minimum aan vrije ruimte ‘verbruikt’ en ontstaat tussen deze nieuwe volumes, een groot en open middengebied. Deze leegte vormt het centrum van de Vensterschool en doet een doorzicht in de richting van het park ontstaan. In samenwerking met de gemeente Groningen werd ervoor gezorgd dat de speelplaats als het ware doorloopt in het park. Speelplaats en park zijn één open ruimte geworden. De jongere kinderen spelen vooral op het speelplein, onder toezicht van de leerkrachten. De oudere kinderen zijn al wat avontuurlijker en spelen in het park, verder weg van de speelplaats.

De uitwerking in baksteen en hout zorgt voor een duidelijke herkenbaarheid. Door de samenhang in materiaalgebruik ontstaat een sterke binding tussen de 3 nieuwe volumes. Omdat de Vensterschool uiteenvalt in een aantal entiteiten is een gezamelijke ingang van groot belang voor de leesbaarheid en een goede functionaliteit. In het entreegebouw bevinden zich het kantoor van de locatiemanager, de directeur en het secretariaat. Onder de grote luifel kunnen de ouders afscheid van de kinderen nemen zonder de school te betreden.

In het kindercentrum staat het thuisgevoel centraal. Daarom zitten alle functies samen onder een kap. De vide in de centrale ruimte versterkt de ruimtelijke ervaring van het zadeldak. Door het plaatsen van volumes in het gebouw wordt het gebouw ingedeeld en ontstaan verschillende ruimtes. De lage goothoogte op 2,20m verkleint de maat van het gebouw en maakt het gebouw aangepast voor de allerkleinsten.

Het schoolgebouw is een compact volume en bestaat uit 3 bouwlagen. Het schoolgebouw werd afgestemd op de specifi eke werkwijze in het Daltononderwijs, dat in twee ruimteaspecten uiteenvalt. Er zijn rustige plekken om klassikaal les te geven maar ook werkplekken waar de kinderen individueel of in groep werken aan hun taken. Op elke verdieping werden drie volumes en een aantal wanden geplaatst, waardoor de verschillende ruimtes -de lokalen en de werkplekken- ontstaan en afgebakend worden.

De drie nieuwe volumes zijn met elkaar verbonden door een overdekte passage uit stalen portalen en een houten dak. Deze lichte uitwerking zorgt ervoor dat het open zicht vanaf de straat op het park behouden blijft. De passage verbeeldt de eenheid van de verschillende losstaande volumes van de Vensterschool en maakt de gebouwen onderling fysisch beter bereikbaar. In samenwerking met kunstenares Annelies Dijkman, zijn er in het dak gekleurde glasplaten aangebracht. Elk glazen paneel bevat een fragment van de wereldkaart in een aantal kleuren. Bij mooi weer worden de gekleurde beelden door de zon op de grond geprojecteerd.