Vrije Basisschool Lebbeke


Compagnie O

Vrije Basisschool Lebbeke - buitenaanzicht (vergrote weergave in fotogalerij)

Foto's: Tim Van De Velde

  • Vrije Basisschool Lebbeke - buitenaanzicht
  • Vrije Basisschool Lebbeke - buitenaanzicht
  • Vrije Basisschool Lebbeke - buitenaanzicht
  • Vrije Basisschool Lebbeke - buitenaanzicht
  • Vrije Basisschool Lebbeke - buitenaanzicht
  • Vrije Basisschool Lebbeke - buitenaanzicht
  • Vrije Basisschool Lebbeke - binnenaanzicht
  • Vrije Basisschool Lebbeke - binnenaanzicht
  • Vrije Basisschool Lebbeke - binnenaanzicht
  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    Vrij gesubsidieerd onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Brusselsesteenweg 43-45, 9280 Lebbeke

  • Opdrachtgever:

    DBFM Scholen van Morgen

  • Trefwoord:

    DBFM

  • Programma:

    administratie, leraarslokaal, refter, turnzaal, klaslokalen, sanitair, speelplaats

  • Oppervlakte:

    3.384m2

  • Realisatiejaar:

    2017


Een parkschool met een hart

Een nieuwe school bouwen aan de rand van een park om daarmee twee vestigingsplaatsen te kunnen samenvoegen en de verouderde gebouwen te kunnen verlaten, dat is wat de Vrije Basisschool Lebbeke heeft kunnen realiseren binnen het programma van Scholen van Morgen.

Het splinternieuwe schoolgebouw van ongeveer 3.400 m² voor 250 lagereschoolkinderen en 170 kleuters staat langs de drukke Brusselsesteenweg. Je moet het gebouw wat ontdekken want het verbergt zijn ware gelaat achter een blinde muur aan de straat. Het RUP legt op dat de voorbouwlijn samenvalt met de rooilijn én dat de voorgevel volledig wit gekaleid wordt, een verwijziging naar de afgebroken neogotische nonnenschool. Voor het komen en gaan van kinderen en ouders aan een schoolpoort is echter wat ruimte nodig. Achter de muur mocht het gebouw toch iets terugwijken van de straat. Zo ontstond een soort inkomhal in open lucht, een rustige plek voor het brengen en ophalen van kinderen.

Dit ontwerp is het resultaat van een ambitieuze projectdefinitie waarin de opdrachtgever vroeg naar een school voor de toekomst, een gebouw met ‘een hart’ en een gebouw dat pedagogisch kan meegroeien. Het antwoord van de architecten is een ontwerp met een intelligente structuur: een stalen skelet met kolommen en balken, waarin vandaag alle gevraagde schoollokalen zijn ondergebracht, maar dat in de toekomst ook anders kan worden ingevuld. Het is een compact gebouw met centraal een dubbelhoog atrium: de plek waar alles samenkomt, het hart van de school. Dat hart dient als sporthal, maar ook als refter, feestzaal en overdekte speelplaats. Daarrond zijn de klassen, de administratie en de dienstlokalen in twee bouwlagen geschikt.

De achter- en zijgevel bieden de klassen een breed uitzicht over het park. De kleuterklassen op het gelijkvloers geven er direct op uit. Alle klassen van de lagere school zitten op de verdieping, maar brug en trap over de beek maken dat de kinderen snel in het park zijn. Hier werd een ambitieus project gerealiseerd dat bovendien veel extra’s uit het budget moest halen: een muur aan de straat, bruggen over de beek en een kelder voor waterbuffering van de zeer overstromingsgevoelige beek die door het park loopt. Het skelet van staal is een investering in de toekomst. Het voornemen om het open atrium in een directe relatie te brengen met de omliggende gangen kon niet gerealiseerd worden vanwege een strenge interpretatie van de brandnormering. Er werd geopteerd voor een centrale sporthal, die ook niet makkelijk met open gaanderijen en een polyvalente doorgang te verzoenen is.