BS 'Sint-Ursula' Laken


Tom Thys en Adinda Van Geystelen Architecten

BS Sint-Ursula Laken straatzicht (vergrote weergave in fotogalerij)

Foto's: Jan Kempenaers

  • BS Sint-Ursula Laken straatzicht
  • BS Sint-Ursula Laken  straatzicht
  • BS 'Sint-Ursula' Laken straatzicht
  • BS 'Sint-Ursula' Laken polyvalente ruimte
  • BS Sint-Ursula Laken klaslokaal
  • BS 'Sint-Ursula' Laken klaslokaal
  • BS 'Sint-Ursula' Laken ontmoetingsruimte
  •  
  •  
  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    Vrij gesubsidieerd onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Dieudonné Lefèvrestraat 41, 1020 Brussel

  • Opdrachtgever:

    Katholiek Onderwijs Brussel Noord

  • Trefwoord:

    Brede school

  • Wedstrijd:

    Open Oproep 4

  • Programma:

    klaslokalen, administratie, leraarskamer, refter en polyvalente ruimte

  • Oppervlakte:

    2.090m2

  • Aantal klassen:

    12 klassen

  • Verwant project:

    Kunstproject BS 'Sint-Ursula' Laken


Een school als een huis in de straat

De basisschool Sint-Ursula is gelegen in het hartje van Laken en vormt met de BLO-school SPES, de Franstalige Ecole Sainte-Ursule en het Collège de la Fraternité één complex. Binnen dit bouwblok is de school eigenaar van een groenzone, die de directie belangrijk vindt. De oude basisschool, ondergebracht in uitgeleefde paviljoenen en een oud gebouwtje op de site, had nood aan nieuwe infrastructuur met plaats voor kleuterklassen, een lagere school, directie en leerkrachten, een refter en een polyvalente ruimte voor sport- en andere activiteiten. De directie opteerde voor een ontwerp dat de buurtwerking kan helpen bevorderen. De school ontvangt kinderen van zeer veel verschillende nationaliteiten en in de buurt wordt de beschikbare groene ruimte momenteel ervaren als een onbereikbaar gebied. De directie beschouwt deze plek juist als de kern van de eigen pedagogische visie en als uitvalsbasis voor het openstellen van de school.

Het ontwerpteam vat de school op als een stad op kleine schaal. De kinderen kunnen er zich thuis voelen als leden van een grotere gemeenschap. Het gelijkvloers speelt een sleutelrol in het functioneren van het gebouw. De accommodatie is er niet alleen voorzien voor de werking van de school, maar eveneens voor de werking van de buurt. Het bestaat uit een aaneenschakeling van halfopen ruimtes met telkens wisselende afmetingen. De polyvalente zaal, de refter en het polyvalent lokaal kunnen worden afgeschermd door respectievelijk een theatergordijn, een schuifwand en een plooiwand. In de klassen op de verdiepingen gaat de aandacht hoofdzakelijk naar ruimtelijk comfort en een goede verlichting en verluchting. De lokalen op de derde verdieping, met prachtig uitzicht over Brussel, kunnen ook voor de buurtwerking worden opengesteld. De inplanting van het gebouw bakent enkele buitenruimtes af met een verschillend karakter. Er is de verharde zone bij de toegang tot de school, de halfverharde ruimte met bomen aan de kant van de Dieudonné Lefèvrestraat (welke gebruikt kan worden als speelzone voor de kinderen) en een wilde tuin met grassen in de zone langs de keuken en de polyvalente ruimte.